sobota, 8 września 2012

Zazamcze

Może zaczniemy skąd ta nazwa?
Nazwa Zazamcze odwołuje się do średniowiecznego zamku (znajdował się w okolicach dzisiejszego Pałacu Biskupiego) i oznacza tereny po przeciwnej stronie Zgłowiączki, za zamkiem, za miastem. Były to tereny o charakterze rolniczym.
Pałac Biskupi:

Zazamcze – jedna z największych dzielnic Włocławka, położona na lewym brzegu Wisły w zachodniej części miasta. Przebiega tędy droga krajowa nr 1 oraz linia kolejowa.
Cechą charakterystyczną Zazamcza jest apolityczne nazewnictwo ulic. Jedyną ulicą sławiącą konkretną osobę jest ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego (wcześniej funkcjonująca jako ul. Toruńska). Pochodzenie nazw wybranych ulic:
-Fabryczna – pierwsze zakłady przemysłowe Zazamcza
-Hutnicza – nieistniejąca już wieś Huta
-Piwna – XVI-wieczny browar zamkowy
-Rzeczna – nad rzeką Zgłowiączką
-Szpitalna – prowadziła do szpitala św. Antoniego
-Toruńska – prowadzi do Torunia
-Wieniecka – prowadzi do Wieńca
Ciekawie przedstawia się kwestia nazw ulic w południowo-zachodniej części Zazamcza – wszystkie nazwy ulic, bez wyjątku, mają tu przesłanie optymistyczne – Bajeczna, Hoża, Pogodna, Promienna, Przyjemna, Radosna, Rajska, Sielska, Urocza, Wesoła, nawet nazwy odwołujące się do historii Polski (Grunwaldzka, Chocimska) sławią zwycięstwa, a nie klęski.
Tyle się już nagadałam więc teraz pora na zwiedzanie:)

Widok z 10-tego piętra na centrum dzielni:



Wspomniany dworzec: Włocławek - Zazamcze:
z góry:
i dołu:
na Zazamczu głównie występują bloki dziesięciopiętrowe lub czteropiętrowe o właśnie takie:

a tak wygląda klatka w środku takiego bloku:
Mam wrażenie, że dzielnica jest samowystarczalna, gdyż jest tu wszystko:) Moją uwagę przykuła Piekarnia:
Chleby, bułki drożdżówki zawsze ciepłe, chrupiące, świeże i prawdziwe (jak to mówią Piekarze - bez prochów). Niestety trzeba się spieszyć, bo popołudniu puste półki, co świadczy tylko o tym, że pieczywo jest naprawdę pyszne:)A teraz pokaże Wam kawałek piekarni w środku:


i już gotowe produkty na półce sklepowej:

Zazamcze ma swój pasaż, gdzie można kupić głównie warzywa i owoce:
pasaż wczesnym rankiem:
i około południa:
Na końcu dzielnicy znajduje się kościół pw. św. Józefa:

Zazamcze przylega do lasu, który jest popularnym miejscem wypoczynku mieszkańców osiedla. W lesie znajdują się obiekty sportowe, takie jak stadion Przylesie, czy skatepark:





Niestety spacerując po lesie nie spotkałam żadnych grzybów, chyba ich nie widziałam po prostu:):):) Jeśli chodzi o grzyby to specjalistą w tej dziedzinie jest mój tata:)

Między pawilonami jest parking strzeżony:
Na Zazamczu jest też taki jakby dom handlowy, można kupić mięso, uszyć sukienkę, kupić leki,wyleczyć zęby i wiele, wiele innych rzeczy zrobić:
Poczta na Zazamczu, a obok niej cukiernia (odkrycie mojego brata):
Czasem pod Carrefourem (mieszkańcy dzielni zwą go Globim - podobno kiedyś w tym miejscu był taki sklep) można kupić warzywa i owoce prosto od rolnika:
I oto całe Zazamcze we Włocławku:) Ten post dedykuję swojej Mamuśce - była bardzo ciekawa tej dzielni:)Buziaki:)

3 komentarze:

  1. Ile Ty masz latek chłopczyku, że nazwy "Globi" nie kojarzysz ?
    A nazwę "Merkury" kojarzysz ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem z Włocławka (mieszkałam tam tylko chwilkę) więc nie muszę kojarzyć, że tam kiedyś był Globi. Oczywiście samą nazwę znam, to samo tyczy się sklepu Merkury. No i zdecydowanie nie jestem chłopcem:) Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru!

      Usuń
  2. Tak czytałam i sobie myślałam, że Zazamcze jest tak bardzo podobne do kołobrzeskich Ogrodów. Moja dzielnica, chociaż położona na samym skraju miasta, kilka lat temu została okrzyknięta... centrum! Bo mamy wszystko: lekarzy prawie każdej specjalności, sklepy ze wszystkim, pocztę, banki, bibliotekę, skatepark, kompleks boisk i placów zabaw a do tego bardzo blisko morza. W sumie to moglibyśmy się oderwać od miasta :D :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...