czwartek, 17 października 2013

Ratusz staromiejski w Toruniu

Na chwilkę jedziemy do Torunia po następny kawałek:)Wspaniałym zabytkiem miasta jest ratusz staromiejski. Jest budowlą na planie prostokąta o wymiarach 43.7x52.4 m,  z wewnętrznym dziedzińcem. Już w XIII w. w tym miejscu znajdowały się sukiennice i ławy chlebowe, a pod koniec XIV w. powstał imponujący gmach, który miał służyć kupcom, sądowi i władzom miejskim. Charakterystycznym elementem ratusza jest wieża na planie kwadratu. To najstarsza część  budynku wzorowana na podobnych konstrukcjach z Flandrii. Mniejsze ośmiokątne renesansowe wieżyczki znajdują się na każdym rogu. Ozdobą gmachu są też blendy ciągnące się przez całą wysokość. Dziś mieści się tutaj archiwum oraz Oddział Muzeum Okręgowego z wystawą sztuki gotyckiej i renesansowej.

Z ratuszem wiąże się stara i ciekawa legenda podająca, że budowla została wzniesiona na podobieństwo kalendarza. Jedna wieża to jeden rok, cztery bramy odpowiadają czterem porom roku, dwanaście dużych sal równe jest liczbie miesięcy, zaś okien ma tu być tyle, ile dni w roku. Podobno w lata przestępne mieszczanie dorabiali jeszcze jedne dodatkowe okno, tak by kalendarz nie zawierał żadnych błędów. Przy ratuszu stoi pomnik najsłynniejszego torunianina, Mikołaja Kopernika, odsłonięty w 1853 roku:

15 komentarzy:

  1. Toruń, piękne miasto ! Miałam okazję spędzić kilka w dni w Toruniu. Miasto mnie zachwyciło, a te pierniki !!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też uwielbiam Toruń i pierniki:) aż nabrałam mega ochoty na nie:D

      Usuń
  2. Przepiękna relacja. W Toruniu spędziłam tylko jeden dzień.
    Czytając Twój post, wiem, że muszę wrócić do tego miasta.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja Ci powiem, że moje wizyty w Toruniu są mega szybkie, Byłam kilkanaście razy i za każdym razem max 6-7 godzin:)

      Usuń
  3. Toruń. Moje ulubione miasto. Zawsze chętnie tam wracam.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ty masz takie duże archiwum, czy tak Cię nosi po Polsce?. We środę w Melsztynie, w sobotę Jezioro Rożnowskie, teraz Toruń...niezłe tempo :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak mnie nosi, oj nosi:) Jednak ten post to archiwum jest:)

      Usuń
    2. Chyba wiem jak się czujesz, bo mnie też nosi, a musze wysiedzieć do Świąt a potem dopiero do wakacji, by spełnić marzenia! :) Toruń wygląda smakowicie i mam nadzieje, że uda mi się tam kiedyś przystanąć na dłużej, bo jeszcze nie miałam okazji.

      Usuń
  5. Bardzo lubię Toruń , spacerować po centrum i wzdłuż Wisły i oczywiście po drodze pałaszować toruńskie pierniczki. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy tam nie byłam. Może mi się uda zobaczyć to miasto?
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Udało mi się rok temu zwiedzić Toruń. Jestem zachwycona tym miastem.Zal , że odległość ode mnie nie jest mała więc nie mogę sobie zrobić wypadu na kilka godzin:0 Przypomniałaś mi mile spędzony tam czas , no i te pierniczki ....:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie miałem jeszcze okazji być w Toruniu. Słyszałem, że piękne miasto. Zresztą jak widać na Twoich zdjęciach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Skoro się zatęskniło się za Szczecinem, to ponownie tam zapraszam ;)
    A w Toruniu to byłem tylko przejazdem

    OdpowiedzUsuń
  10. Mój apetyt na Toruń rośnie coraz bardziej z każdym Twoim wpisem o tym mieście ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajne miasto. Też tam pare fotek zrobiłem.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...