środa, 11 grudnia 2013

wracamy do dworu w Jeżowie

Pamiętacie post dotyczący dworu w Jeżowie? Tutaj można przeczytać o nim (klik). Wtedy nie udało nam się wejść do środka, nie było Kustoszy "w domu" . Teraz powracamy w to miejsce i możemy podziwiać wnętrza dworu. Tak jak pisałam wcześniej przez ponad sto lat, od Adama Strasza po Olbrychta Rożna, panami na Jeżowie byli Arianie i właśnie z tego okresu pochodzą polichromie w sali zamkowej, przedstawiające panoramę Jeżowa. Ściany sal zdobią renesansowe malowidła: krajobrazy i ornamenty roślinne w pokojach mieszkalnych, wizerunki świętych w dawnej kaplicy. Zachowały się kamienne portale i kominki oraz elementy sztukaterii, renesansowe obramienia drzwi, na piętrze kominek z jońskimi pilastrami. Nam pozwolono wejść tylko na piętro. Dół jest zamieszkały i nie chcieliśmy się już panoszyć.
Oryginał tablicy erekcyjnej z 1544 roku (nad wejściem do dworu jest kopia)
I dwór w zimowej odsłonie:
Dziękuję za Wasze wizyty i komentarze. Bardzo mnie one cieszą:) Pozdrawiam serdecznie!

16 komentarzy:

  1. Zajrzałam do dworu z lekkim zdziwieniem, odbieram jego zawartość jako " pomieszanie z poplątaniem ", ogólnie ciekawie :) Dzięki za wycieczkę.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z zewnątrz wygląda bardzo niepozornie, ale posiada bardzo cenne wnętrza - te malowidła i tablica z 1544 r.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Jest trochę pomieszane z poplątaniem, ale wygląda to nieźle, moim zdaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten pokój na pierwszych fotach kapitalny, tez bym chętnie tak pomieszkał, a te piętrowe łózka to nieporozumienie ale rozumiem ze przeważyły wzgledy ekonomiczne. A z detali to wypatrzyłem ławy skrzyniowe na pierwszym po lewej, i tam gdzie pietrowe łózka obraz, ten z twarzą w brązie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. wnętrze bardzo ładne :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne wnętrze!!!Uwielbiam polskie zamki i dwory!!!To przecież nasze perełki!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Cóż za miszmasz. Ale w sumie lepiej tak, niżby miało stać i niszczeć...

    OdpowiedzUsuń
  8. Musi robić ogromne wrażenie, gdy się osobiście ogląda malowane wnętrze dworu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Te ścienne malowidła mnie powalają, mogłabym tam mieszkać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Arcy ciekawe jest ta inność, raczej takich malowideł i wystroju ścian nie stosowało się u nas, przynajmniej nie w takim stylu.
    ;) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękne miejsce, ma w sobie niezwykły klimat, który przekazałaś na zdjęciach :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. jak tak ślicznie te sciany !

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękny ten dwór jest w środku , zwłaszcza salon z kominkiem. Myślę sobie że znasz Polskę tak dobrze jak mało kto, pokazujesz czasami miejsca o których nic nie wiedziałam i tylko dzięki Tobie poznałam i zwiedziłam wirtualnie. Dziękuję serdecznie za wszystkie podróże i zdjęcia !!



    OdpowiedzUsuń
  14. jej, jak musi się fajnie spać w takim domu - dworze :) podoba mi się! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ładnie tam...Dwór okazały i wspaniale się prezentuje w rozległym parku. Zawsze mnie to zachwyca w tego typu budowlach: dawniej zdawano sobie sprawę jak istotne jest otoczenie...Wówczas i park , i dwór tworzyły ( i tworzą)zachwycającą całość. Pozdrawiam serdecznie. Iza

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzięki Tobie poznałam kolejne bardzo ciekawe miejsce...
    Dwór i park maja wyjątkowy klimat!
    Pozdrawiam ♥ ♥ ♥

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...