piątek, 3 stycznia 2014

Kolegiata Bożego Ciała

Kolegiata Bożego Ciała w Bieczu to okazała ceglana budowla o halowej konstrukcji. Zabytek zaliczany jest do najcenniejszych późnogotyckich świątyń w Małopolsce.
Na wyposażenie wnętrza złożyły się 3 epoki: gotyk, renesans i barok. Najstarsza część kościoła pochodzi ze schyłku XV w. Kościół, budowany był w trzech etapach. Kolegiata jest budowlą składającą się z głównego korpusu, naw bocznych i kaplic, niższego i węższego prezbiterium oraz z zakrystii i skarbca. Świątynia zbudowana jest z cegły oraz ciosów kamiennych. Kolegiata posiada polichromie jedynie w prezbiterium - zaprojektowane i wykonane przez Włodzimierza Tetmajera przy współudziale bieczanina Apolinarego Kotowicza (ucznia Matejki). Przy wejściu do prezbiterium znajduje się XV-wieczna tęcza przedstawiająca scenę ukrzyżowania Jezusa Chrystusa. Po bokach znajdują się stalle z XVII w. Obok ołtarza znajduje się pulpit muzyczny pochodzący z 1633 r., słynny na całą Europę. Ołtarz został wykonany w 1604 roku. W centrum ołtarza znajduje się obraz „Zdjęcie z krzyża” namalowany przez artystów z kręgu Michała Anioła. Jest on jednym z trzech takich obrazów na świecie. Nad obrazem znajduje się scena przedstawiająca Zaśnięcie Matki Boskiej, wykonana przez syna Wita Stworza - Stanisława Stwosza. Najwyżej znajduje się scena koronacji Matki Boskiej, a nad nią rzeźba św. Michała Archanioła. Po lewej znajduje się XVII-wieczny ołtarzyk Niepokalanego Poczęcia, nazywany drzewem genealogicznym Najświętszej Maryi Panny. Po obu stronach prezbiterium znajdują się późnorenesansowe, bogato rzeźbione stalle.W kościele złożono relikwie św. Jadwigi. W kościele znajduje się drewniany chór muzyczny wraz z XIX-wiecznymi organami, zbudowanymi w 1898 r. Na murze otaczającym kościół od południa znajdują się węgierskie figury przedstawiające Apostołów. Koniec gadania! czas na zwiedzanie:)
I wchodzimy do środka:
Mały problem był z robieniem zdjęć w środku (zwrócono nam uwagę na fotografowanie), ale coś się jednak udało pokazać:) Dziękuję serdecznie za pozostawione komentarze i odwiedziny. Pozdrawiam!

15 komentarzy:

  1. Piękna kolegiata! Zachwyciły mnie stalle! Zwracam uwagę na stalle, w każdym kościele w którym jestem! W następnym swoim poście zamieszczę specjalnie dla Ciebie zdjęcie stalli z Archikolegiaty w Tumie. Pozdrawiam. Iza

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękna kolegiata, trochę przypomina mi tą, z mojego rodzinnego miasta, jednak ta jest w bogatszej szacie. Dziękuję także, za narażanie się dla nas przy robieniu zdjęć :)
    Moja - enklawa, myślałam, że to tylko ja mam " skrzywienie " co do stalli :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się ,że nie jestem w tym odosobniona. Pozdrawiam. Iza

      Usuń
  3. Uwielbiam wnętrza kościołów. Niestety, fotografowanie zwykle nie jest mile widziane - wyjątki stanowią choćby kościoły na Starówce w Warszawie - tam codziennie przewijają się turyści z aparatami, nie wiem jak jest w innych miastach.
    Być może wynika to z faktu, iż kościoły kryją w swych wnętrzach wiele cennych zabytków sztuki, które łatwo mogłyby paść łupem złodziei. Wiele kościołów nie jest dostatecznie chronionych, a takie szczegółowe fotki mogłyby teoretycznie ułatwić złodziejom kradzież.
    Kilka ogólnych zdjęć nie powinno jednak zaszkodzić :) Przyjemnie się je ogląda.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod wrażeniem. Udało Ci się wejść do środka... Czy w niedzielę byłaś w Bieczu? Nie miałam takiego szczęścia.
    Pozdrawiam bardzo serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W czwartek tam byłam w drugi dzień świąt:) generalnie bardzo ciężko tam wejść, nam się udało fartem:)

      Usuń
  5. Piękne stalle. I w ogóle wszystko pięknie się prezentuje.
    Takie mieszanki stylów to typowe dla starych kościołów.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie tam!
    Jeśli chodzi o fotografowanie, to myślę, że tu bardziej chodzi o szkodliwe działanie lampy błyskowej na polichromie, a także sam fakt, że jest to obiekt kultu religijnego, w którym należy zachować skupienie i powagę - ja to wiem, Ty to wiesz, wiele osób to wie, ale jest też wielkie ludzkie stado, które w kościele zachowa się jak przekupa na targu. ;/
    Niemniej kolegiata w Bieczu piękna, wydaje się być bardzo widna, jak na gotyk, ale to może kwestia jasnego wnętrza.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niesamowite miejsce,zapraszam do siebie jutro,pojutrze bo pierwszy raz i ja pokazę niesamowite miejsce w centrum europy!!!Robi wrażenie!!!Może zajrzysz do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajnie, że mogę choćby na zdjęciach ją zobaczyć, jak do tej pory nie było mi tam po drodze. Przykre jest gdy nie można robić zdjęć.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chciałem sobie wypatrzec jakiś szczegół, ale patrze i pacze i nic nie moge wypatrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękna kolegiata , przepiękny jest ołtarz. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawe z tym fotografowaniem. Spotkałam się z brakiem możliwości używania lampy błyskowej, ale raczej nigdy nie zakazano nam robienia fotek. Poza tym piękne miejsce. Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajnie, że mimo wszystko udało Ci się zrobić trochę zdjęć. Kolegiata zachwyca zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz - piękne zdobienia. I pewnie w powietrzu unosi się ten specyficzny zapach, który uwielbiam :). Odbiegając od tematu - świetna czapka na zdjęciu profilowym, zarażasz kolorami :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajnie, że udało się sfotografować środek. Ja często już obawiam się robić zdjęcia w różnych miejscach, bo czesto spotykają mnie z tego powodu problemy, zatem doceniam;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...