wtorek, 25 lutego 2014

Muzeum w kościele

Ostatnimi czasy miałam okazję być w Rabce Zdrój, lubię to miasto i jakoś tak dobrze mi się kojarzy. Na początek troszkę pospacerowałam:)
A następnie udałam się do drewnianego Kościoła p.w. św. Marii Magdaleny. Już kiedyś miałam okazję tam być, ale jakoś w ten dzień zwiedzanie było zupełnie inne. W zabytkowym, modrzewiowym kościółku z 1606 r., który jest cennym zabytkiem drewnianej architektury sakralnej mieści się Muzeum im. Władysława Orkana. Kościół został wzniesiony przez góralskich cieśli. ciekawostką jest słupowo-ramowa konstrukcja wieży, dobudowana w XVIII w. -  nie zawiera gwoździ. Zastrzały i miecze zapewniają jej stabilność. Ozdobą wieży jest nadwieszona izbica i barokowy hełm z latarnią. Cała świątynia kryta jest gontem. Na dachu znajduje się wieżyczka na sygnaturkę. Bardzo cennym zabytkiem są organy i balkon chórowy z 1778 r. Instrument jest sprawny i w okresie letnim odbywają się tutaj koncerty organowe. Niestety nie mogłam zobaczyć organów i balkonu w całej okazałości gdyż akurat wtedy były robione zdjęcia, stała jakaś potężna maszyna, sporo osób się kręciło i poproszono by im nie przeszkadzać w pracy. Świątynię zdobi polichromia. Na sklepieniu zobaczyć można patronkę kościoła św. Marię Magdalenę oraz scenę koronacji Matki Bożej. W jednym z ołtarzy bocznych znajduje się obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem będący częścią tryptyku z pierwszej połowy XVI w. Wokół świątyni kiedyś znajdował się cmentarz otoczony kamiennym murem. Wokół kościoła rosną wielowiekowe dęby, lipy i jesiony pamiętające czasy Jagiellonów.
Placówkę muzealną uroczyście otwarto dla zwiedzających w sierpniu 1936 r. We wnętrzu muzeum regionalnego gromadzone są eksponaty z terenu zamieszkiwanego przez Zagórzan. Ekspozycja muzealna została zorganizowana w czterech salach urządzonych w przyziemiu wieży kościoła. Prezentowana jest tutaj wystawa garncarstwa, pasterstwa, stroju oraz dawnej rzeźby ludowej. W muzeum odbywają się też liczne imprezy, m.in. Jarmark w Muzeum ; Koncerty Organowe czy Konkurs palm Wielkanocnych. 
W tym miejscu kończymy wizytę w Rabce Zdrój. Na koniec chciałabym bardzo podziękować Shibi Shibuya z bloga DALEKO NIEDALEKO za nominację do Liebster Blog Award. 
Wybaczcie, ale nie lubię łańcuszków, a i tak nie umiałabym się zdecydować kogo nominuję. Postanowiłam więc nominować WSZYSTKICH, których odwiedzam! Dziękuję Wam za to, że jesteście! Ściskam:)

19 komentarzy:

  1. Drewniany kościółek Marii Magdaleny w Rabce to prawdziwe cacuszko.
    Wnętrze rezentujące dawny świat górali zamieszkujących Beskidy. Eksponaty poświęcone są sztuce, ubiorowi, rzemiosłu wiejskiemu i gospodarce.
    Przepiękne miejsce i wspaniały zabytek.
    Pozdrawiam bardzo serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne miejsce :)
    Bardzo lubię drewniane kościoły :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam drewniane kościoły. Pokazany jest ciekawy z zewnątrz, a wnętrze jest bardzo ładne. Urządzenie tam Muzeum było świetnym pomysłem. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jako dziecię, bardzo nieletnie, spędziłam sporo czasu w Rabce :) ale to tak daaaawno temu było !!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wypatrzyłem sobie: korpus na ośle, stówe z Waryńskim, i światki dłubane w tle. Ogólenie chyba fajne muzeum.

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepiękne jest wnętrze kościoła.
    ...Dziekuję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Takie właśnie miejsca mają niepowtarzalny klimat, niebywały urok... w takich kościołach można siedzieć godzinami i modlić się lub po prostu myśleć.... Świetna miejscówka ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękny drewniany kościół, jak świetnie zsynchronizowana jest brama. Muzeum z drewnianym wnętrzem też mi się podoba- już czuje charakterystyczny dla takich wnętrz zapach i klimat. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Widzę, że wnętrze jest przepiękne i bardzo chciałabym je zobaczyć. Uwielbiam drewniane kościoły, a tego jeszcze nie miała okazji oglądać.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pięknie tam :) Nigdy w Rabce nie byłam,do sanatorium w dzieciństwie nigdy mnie nie wysłano.

    OdpowiedzUsuń
  11. Rabkę znam od najmłodszych lat, cudownie do niej powrócić i zobaczyć raz jeszcze. Dawno już tam nie byłam . Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Drewniane kościoły, to jest właśnie klimat. Nie wiem dlaczego tam czuję się lepiej niż w tych marmurowych czy betonowych.
    Lubię drewno może to dlatego?
    Słońce dziś!

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak to robisz, że co chwilę jesteś winnym miejscu, niby to południe Polski, ale trzeba mieć i na to czas. Dzięki że i nam pozwalasz tam bywać. Ślicznie opisujesz, a jeszcze piękniej pokazujesz. Dzięki i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. świetna wycieczka cudny Kościółek , Gratuluje wyróżnienia

    OdpowiedzUsuń
  15. Gratuluję wyróżnienia , ja również nie lubię łańcuszków. Kościółek drewniany robi wrażenie i muzeum również . Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeju!!?? To wszystko naprawdę znajduje się w Kosciele? Niesamowite :)))

    OdpowiedzUsuń
  17. Kościółek z zewnątrz prezentuje się całkiem ładnie. Ale wnętrze robi już ogromne wrażenie. Aczkolwiek zawsze mnie przytłacza taki przepych.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetna wycieczka. Przepiękny kościółek:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Chyba już na którymś blogu oglądałam ten piękny kościółek i cieszę się, że widzę go po raz kolejny. Jeden z najpiękniejszych.Cudo, mistrzostwo! :) Szkoda, że już nie pełni swojej pierwotnej funkcji. Te stare drzewa wokół kościoła dopełniają tego klimatu dawnych wieków. W moich stronach przy kościołach najczęściej sadzono lipy drobnolistne. Na wsiach, niemal przy każdym starym kościele można spotkać takie potężne drzewa, często pomniki przyrody. To jest piękne.
    Taką drewnianą nieckę, jak tu na zdjęciu (też pękniętą) mam jeszcze u siebie ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...