wtorek, 4 lutego 2014

ścieżka historii

Dzisiejszy post bez śniegu będzie:) Pokażę Wam kawałek Wrocławia - ścieżkę historii. Znajduje się ona między Zaułkiem Ossolińskich i kościołem św. Wincentego. Składa się na nią dziewiętnaście płyt chodnikowych z brązu -  mają one przypominać Wrocławianom o ważnych wydarzeniach dotyczących miasta. Ścieżkę rozpoczyna "karta tytułowa" w postaci okrągłej płyty z repliką ratuszowego zegara.
Idąc dalej możemy zobaczyć prostokątne tablice upamiętniające:
ustanowienie biskupstwa we Wrocławiu w 1000 roku:
najazd Mongołów i obronę miasta przez błogosławionego Czesława (1241):
lokację miasta (1242):
przejście Wrocławia pod władzę Królestwa Czech - rok 1335:
przejęcie miasta przez Habsburgów austriackich (1526):
przyznanie miastu obecnego herbu (1530):
epidemię dżumy (1633):
założenie Uniwersytetu (1702):
przejście Wrocławia w ręce pruskie (1741):
rewolucja krawców (1793):
zajęcia miasta przez wojska napoleońskie (1807):
otwarcie pierwszej linii kolejowej do Oławy (1842):
otwarcie Hali Stulecia (1913):
kapitulację Festung Breslau (1945):
Solidarność (1980):
Kongres Eucharystyczny (1997):
powódź tysiąclecia (1997):
oraz Euro 2012:
A na koniec wszystkie płyty chodnikowe zebrane w jedną całość:
Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za Wasze odwiedziny i komentarze.

19 komentarzy:

  1. Wooow! Nie wiem, dlaczego, ale strasznie podoba mi się ta ścieżka historii. Świetna inicjatywa, zwarte i zgrabne kalendarium miejskiej historii. No rewelka!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczne. Bardzo mi się podoba.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam, a nie widziałam. Mam zaległości do odrobienia, ale chyba 2 dni będzie za mało :)
    Super wygląda zestawienie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Niesamowite, zastanawiam sie po raz kolejny, skąd Ty to wszystko wiesz ? !
    Dzięki :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny sposob, żeby choć trochę nauczyć się historii, czy przypomniec o niej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie zabrane w ciekawy sposób najważniejsze wydarzenia wmieście.
    Ostatnio we Wrocławiu szukałam krasnoludków, teraz jak pojadę będę szukała płyt chodnikowych. :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. We Wrocławiu byłam w sierpniu i tylko przejazdem, miałam mało czasu więc pobiegłam podziwiać rynek i szukać krasnali. Miasto jest piękne co tylko rozbudziło mój apetyt na powrót do miasta. Dokończę szukanie krasnali i będę też szukać pamiątkowych płyt, bo od teraz wiem, że takowe są :)

    OdpowiedzUsuń
  8. No prosze, a o tej ścieżce to nie wiedziałem. Świetny pomysł, az dziw że jakoś umknął blogerom a może tylko mnie??

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak pojadę do Wrocławia, muszę to koniecznie zobaczyć, bo to jest bardzo ciekawe. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ładnie to zebrałaś. Ciekawa lekcja z historii:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Trzeba przyznać - świetny pomysł z upamiętnianiem ważnych zdarzeń dla miasta! Dobrze to przedstawiłaś! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Warto spoglądać pod nogi. Czasami jest tam więcej ciekawych rzeczy niż na wysokości oczu :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. O tak warto spoglądać pod nogi. Fantastyczna , historyczna ścieżka o której nie miałam pojęcia ! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Niesamowite!!!Może w tym roku uda mi się odwiedzić Wrocław,bardzo bym chciała,mam wielki sentyment do tego miasta po w czasach liceum i po społecznie pracowałam w Centr.Szkole Instr.Zuchowych w Oleśnicy i często bywałam we Wrocławiu.Piękne miasto!!!

    OdpowiedzUsuń
  15. Kilka z tych płyt widziałam :) Mam zwyczaj patrzeć pod nogi ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajny pomysł z tymi płytami , idąc utrwalamy historię miasta. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetne są te płyty, nas nie będzie a one pozostaną tak jak płyty nagrobne w posadzkach kościołów....

    OdpowiedzUsuń
  18. Wrocław składa się z licznych szczególików. Myślę, że właśnie to sprawia, że jest takim wyjątkowym miastem.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...