piątek, 7 marca 2014

w Niepołomicach

Niepołomice to miasto położone nad Wisłą na skraju Puszczy Niepołomickiej, około 25 km na wschód od Krakowa. Jakiś czas temu pokazałam Wam zamek, a teraz spacerem idziemy na Rynek. Rynek w Niepołomicach jest głównym placem Niepołomic, kwadratowy, położony w zbiegu 6 ulic. Plac ten z ulicą Piękną przypomina motyw Krakowskiego Rynku z ulicą Grodzką.
W tle Gotycki kościół NMP i Dziesięciu Tysięcy Męczenników fundacji króla Kazimierza Wielkiego:
Na Rynku znajduje się pomnik - fontanna przedstawiający córkę leśniczego - Justynę. Według legendy Justyna uratowała życie Stefana Batorego, powalając celnym strzałem z kuszy tura, który zaatakował podczas polowania króla. Rzeźba według projektu Marka Maślańca.
Ratusz w Niepołomicach jest budowlą neogotycką wybudowaną w 1903 roku według projektu architekta Jana Sas Zubrzyckiego jako siedziba władz miejskich. Mieści się niedaleko Rynku. Na zewnątrz zdobią go schodkowe szczyty i narożna wieża. Budynek jest trójkondygnacyjny.
Dalej idziemy w kierunku Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego im. Kazimierza Kordylewskiego (MOA) Głównym celem placówki jest popularyzacja i nauczanie astronomii. Tutaj mamy pecha - wszystko pozamykane na cztery spusty.
Będąc w Niepołomicach odwiedziliśmy również Kopiec Grunwaldzki. Kopiec został usypany w latach 1910-1915, na pamiątkę bitwy pod Grunwaldem (w 500-tną rocznicę). Wcześniej  bo od roku 1902 wznosił się w tym miejscu - zwieńczony krzyżem, dwumetrowej wysokości kopczyk, poświęcony dzieciom z Wrześni i wzniesiony staraniem Towarzystwa Gimnastycznego "Sokół". Ziemię przeznaczoną do budowy kopca zwożono z terenu wszystkich trzech zaborów, także spod Grunwaldu oraz z mogił Polaków zmarłych w USA. Zaangażowanie w budowę kopca było tak wielkie, że miejscowy proboszcz zgodził się, by parafianie pracowali także w niedzielę. Kopiec ma 14 metrów wysokości, średnica u podstawy to 30 metrów.
I na koniec widoki z Kopca Grunwaldzkiego:
Dziękuję za to, że jesteście. Ściskam! A! Dziewczyny miłego jutrzejszego świętowania:)

16 komentarzy:

  1. Tak fajnie pokazujesz " moje " Niepołomice, że zacznę wierzyć, że tu jest pięknie ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam dodać - rzeźbę/ fontannę odsłonił sam jej autor, wraz z byłym prezydentem - Lechem Wałęsą, który Justynie nadał drugie imię Viktoria :)

      Usuń
  2. Jestem pod wrażeniem Twojego pięknego postu.
    Przyznaję, że Niepołomice to jedno z piękniejszych miast.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już wpisałam sobie dzięki Tobie to miesce na liście...koniecznie do zobaczenia:)Jeśli los będzie mi sprzyjał i uda nam się to w tym roku wakacje spędzimy w górach,odwiedzając również Kraków i piękne jego okolice.Druga wyprawa ma być do Wilna,ale nie wiem czy się uda:)A trzecia już jest zaklepana od dłuższego czasu....ale o tym napiszę dopiero jak będę pewna,że się uda:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe miejsce. Wczytałam się z zadumą:) Poza tym jak tu cicho i spokojnie.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. Kolejne miejsce wpisuję na listę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobi na mnie dobre wrażenie to miasteczko, takie zadumane.
    Świętuj jutro udanie !

    OdpowiedzUsuń
  7. Niepołomice to piękne miejsce, warte odwiedzenie, mi bardzo się podobało wnętrze kościoła i zamku.

    OdpowiedzUsuń
  8. Urocze miasteczko! Oczywiście bardzo podoba mi się ta legenda o Justynie. Pięknie przybliżasz te miejscowości. Dobrze wiedzieć gdzie co jest, gdy nadejdzie czas wycieczek będę miała swoje typy i będę wiedziała gdzie pojechać. Miłego Dnia Kobiet!

    OdpowiedzUsuń
  9. Podoba mi sie figura Justyny. Bardzo ładna dziewczyna.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie również przypadła do gustu legenda o Justynie. Miasteczko zapisuje na mojej mapie do obejrzenia . Jest piękne !

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękne zdjęcia :)
    A mieszkam tak blisko Niepołomic (w Krakowie), a tak rzadko tam bywam :/
    pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. piękne zdjęcia i urocze jest to miasteczko :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne miasteczko . Zawsze coś nowego doczytam u Ciebie .Buziaki.

    OdpowiedzUsuń
  14. To śliczne i czyste miasto, też po nim spacerowałam. Widziałam pomnik - fontannę, ale nie wiedziałam, że jest związany z legendą. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie byłam na kopcu, a szkoda.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...