wtorek, 18 marca 2014

w Parku Szczytnickim

I znowu zabieram Was do Wrocławia:)  Park Szczytnicki jest jednym z najstarszych parków miejskich w Europie. Na jego obszarze mieści się m.in. historyczny kompleks Hali Stulecia, zabytkowa pergola, Wrocławska Fontanna Multimedialna, Regionalne Centrum Turystyki Biznesowej, Ogród Japoński, Kościół św. Jana Nepomucena, Pawilon Czterech Kopuł i Obserwatorium astronomiczne.  Znajduje się w nim blisko 320 gatunków drzew i krzewów, dzięki czemu zajmuje 4. miejsce w Europie pod względem swoich walorów. Park jest bardzo lubiany przez Wrocławian. W sumie to się nie dziwię:) Pokażę Wam jedynie malutki fragment. Zacznę może od...hmn..
Hala Stulecia jest jednym z najpopularniejszych miejsc organizacji największych imprez. Hala zaprojektowana została przez Maxa Berga. Obiekt jest najsłynniejszym dziełem wrocławskiego modernizmu. Konstrukcja została wzniesiona w latach 1911-1913, a w jej wnętrzach zorganizowano Wystawę Stulecia, mającą uczcić setną rocznicę pokonania Napoleona pod Lipskiem. Budowla od początku swego istnienia służyła jako obiekt rekreacyjno-wystawienniczy. W 2006 roku hala została uznana za obiekt światowego dziedzictwa UNESCO. Wpisana została do rejestru zabytków w 1962 oraz ponownie w 1977, wraz z zespołem architektonicznym obejmującym m.in. Pawilon Czterech Kopuł, Pergolę i Iglicę.
Pawilon Czterech Kopuł umiejscowiono tuż przy Hali Stulecia. Budowę zrealizowała, według projektu Hansa Poelziga, firma Schlesische Beton Baugesellschaft. Obiekt również znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Iglica to charakterystyczny stalowy słup wysokości 96 metrów (pierwotnie to było 106 metrów) ustawiony 3 lipca 1948 na terenach wystawowych koło Hali Stulecia. Słup zaprojektował prof. inż. Stanisław Hempel, a wykonała firma "Mostostal". Iglica wsparta jest na trójnożnej podstawie przykręconej do zakotwiczonych głęboko w gruncie śrub.
Pergola we Wrocławiu ma kształt połowy elipsy, wybudowana została na początku XX wieku. Pergolę umiejscowiono przy północno-wschodniej stronie Hali Stulecia. Zaprojektowana została przez Hansa Poelziga jako dwa rzędy słupów z nietynkowanego żelbetu zwieńczone kratą, na której rośnie winorośl. Długość pergoli wynosi 640 metrów i liczy ona łącznie 750 słupów.
No i na koniec największa fontanna w Polsce i jedna z największych w Europie. Jej uroczyste otwarcie miało miejsce 4 czerwca 2009. Zajmuje powierzchnię bliską 1 ha, a na jej dnie umieszczono aż 800 punktów świetlnych oraz 300 dysz wodnych. Wodne show zsynchronizowane jest z muzyką. W okresie zimowym niecka fontanny służy jako lodowisko. 
I to właściwie koniec naszego pobytu w tym parku. Kiedy tam byliśmy było bardzo wcześnie rano więc i mega pustki. Czas zimowy nie jest dobrą porą do odwiedzin tego miejsca. Postanowiliśmy wrócić tutaj na wiosnę bądź latem, będzie pięknie zielono, no i wtedy zobaczymy jak działa fontanna:) Dziękuję za Wasze odwiedziny i komentarze!

18 komentarzy:

  1. Latem rewelacja i świecąca fontanna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczególnie nocny pokaz kolorowej fontanny:) A również bardzo lubię w ciągu letnich dziennych spacerów szum wody zmieszany z muzyką:) Fajny spacer i bez tłumów mam teraz. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie wybiorę się tam później gdy się zazieleni.

    OdpowiedzUsuń
  4. To miejsce, które muszę zobaczyć w porze zielonej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe miejsce, o którym nie wiedziałam. Zawiera dużo obiektów. Piękna ta pergola! Z opisu zainteresował mnie również Ogród Japoński. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. Przypomnę sobie Twoje posty, kiedy w końcu do Wrocławia będziemy się wybierali :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Agnieszko jak już kiedyś Ci pisałam we Wrocławiu nie byłam ale dzięki Tobie mam wrażenie,że znam go już całkiem dobrze :) Bardzo fajny post, który zachęca mnie do szybkiej podróży do Wrocławia :)

    OdpowiedzUsuń
  8. W sumie to okazuje się ze Wrocławia to w ogóle nie znam, jak takie perełki odkrywasz :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Z jednej strony szkoda, że kościółek św. Nepomucena kościołem jest już tylko z nazwy. Z drugiej, dobrze że został zachowany jako przykład architektury drewnianej. A jest bardzo piękny.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bilety do Wrocławia zarezerwowane. Kto wie, jak starczy mi czasu to może udam się do Parku ?

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajne miejsce :)
    fajne fotki :)

    OdpowiedzUsuń
  12. A wtedy, koniecznie, do ogrodu japońskiego:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękny jest ten park a fontanna latem musi robić ogromne wrażenie. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak zawsze pokazujesz piękne miejsca,,,,bardzo serdecznie dziękuję Ci za to!!!

    OdpowiedzUsuń
  15. JA JESZCZE NA ŻYWO TEJ FONTANNY NIE WIDZIAŁAM. WCIAŻ CZEKAM NA ODPOWIEDNI MOMENT :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetnie wygląda ta iglica "wystrzelona" w niebo!

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam w planach zobaczyć to przy następnej wizycie.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Byłam, widziałam i potwierdzam, że jest tam pięknie, szczególnie latem :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...