wtorek, 8 kwietnia 2014

Donżon

Ostatnio byliśmy w podziemiach Lublina. Dziś popatrzmy na miasto z góry. O zamku w Lublinie pisałam już TUTAJ (klik), niestety wtedy nie udało mi się zobaczyć wieży obronnej, była zima i obiekt nie był dostępny do zwiedzania. Do Lublina wróciłam za jakiś czas i wtedy już można było basztę obejrzeć.

Donżon to wieża obronna, jest jedynym zachowanym elementem grodu lubelskiego z czasów państwa pierwszych Piastów. Budowla ma średnicę 15 metrów, posiada cztery kondygnacje, w tym piwniczną. Grubość murów Donżonu w dolnej części przekracza 3,5 metra. Lubelski Donżon pełnił głównie rolę obronną. Został wzniesiony w stylu romańskim i jest jedyną na terenie Lubelszczyzny budowlą tego stylu.
Do połowy XVII wieku, czyli czasu zniszczenia zamku w Donżonie działało więzienie dla szlachty, złodziei i rabusiów. W chwili obecnej Baszta jest odnowiona i dostępna dla zwiedzających. Z tarasu widokowego rozciąga się wspaniały widok na panoramę Lublina, a zwłaszcza pięknego Starego Miasta.
Dziękuję za odwiedziny i pozostawione słówko:) Pozdrawiam!

26 komentarzy:

  1. Bardzo Gratuluję za super robotę. Ciekawy ten zamek w tej chwili. Pora odwiedzić Lublin. Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak słonecznie! Zaciekawiła mnie nazwa wieży Donżon - skąd taka? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Donżon to po prostu średniowieczna baszta obronna lub wieża wewnątrz zamku.

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź :) Naprawdę nie znałam takiej nazwy, aż wstyd się przyznać ;)

      Usuń
  3. Fajnie, że tym razem udało Ci się wejść na wieżę :)
    Widoki i zdjęcia super :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne widoki ale wewnątrz wieży również mi się podoba. Dobrze, że obiekt zadbany. Ciekawe miejsce, fajna wycieczka:)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda, że nie byłam w środku, fajnie widać z góry panoramę Lublina. Może następnym razem się uda.
    Piękne zdjęcia, dzięki za pokazanie wnętrza i ładnych widoków. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ...szkoda, że wiele, wiele takich baszt obronnych się marnuje...Lublinowi wielkie brawa za odnowienie, zagospodarowanie i udostępnienie!
    Serdeczności:)
    Meg, www.ulotnechwilki23.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Przynajmniej można obejrzeć sobie panoramę miasta z wysoka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ładne zdjęcia! Uwielbiam te wąskie korytarze prowadzące na wieże! Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. Donżon to taki Don od żon? Skojarzenia to mam .. oj mam.
    Lublin, aż strach się przyznać - nie byłam nigdy, jakoś ta wschodnia granica nie przyciąga mnie.
    słonecznie pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja też kocham takie wąskie korytarze prowadzące na wieżę, jest w nich coś tajemniczego :) Bardzo lubię Twoje wycieczki po Polsce :)

    OdpowiedzUsuń
  11. "Cudze chwalicie...". Mamy jednak trochę zabytków i to jakich. Donżon robi wrażenie i jest podobny do tego hiszpańskiego,
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Widoczność jak żyleta :)- trafiliście w pogodę

    OdpowiedzUsuń
  13. Agnieszko, jestem pod wrażeniem zabytków Lublina.
    Widoki z wieży zachwycające. Niebo jak z pocztówek śródziemnomorskich.
    CUDNE !!!!
    Pozdrawiam bardzo serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękna baszta.Taka solidna romańska bryła. Niewiele już takich się widuje.
    Warta zobaczenia.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Odbywają się tam jakieś wystawy, czy jest to tylko wieża widokowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmn...ciężko nazwać to wystawą, ale w środku jest sala zatytułowana WIĘZIENIE NA ZAMKU LUBELSKIM W CZASIE KOMUNIZMU (1944-1954) oraz sala WIĘZIENIE NA ZAMKU LUBELSKIM W LATACH OKUPACJI NIEMIECKIEJ (1939-1944). w obydwu tych miejscach można pooglądać zdjęcia jak to kiedyś wyglądało oraz poczytać historie ludzi, którzy tam byli i przeżyli. Podziemia to zdjęcie nr 3.

      Usuń
  16. Zaintrygował mnie tytuł bo - przyznaję szczerze - słowa donżon nigdy wcześniej nie słyszałam. A widok na panoramę Lublina faktycznie przepiękny, zwłaszcza przy bezchmurnym niebie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Baszta jest imponująca , pięknie odnowiona. Takimi korytarzykami z czerwonej cegły przyjemnie wchodzi się na górę. Widok z góry cudny. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem zakochana w tym mieście :) Z chęcią tam wracam. Mam gdzieś filmik z widoczkiem na panoramę miasta.

    OdpowiedzUsuń
  19. W Lublinie byłem tylko przejazdem i to daaawno temu. Ciekawe miejsca pokazałaś, no i szczególnie podobają mi się niektóre fotki. Zapraszam teraz na zachód Polski :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie obraźcie się ale albo donżon albo baszta - dzieli je kilka wieków rozwoju architektury obronnej. Donżon prócz funkcji mieszkalnej był obocznie też miejscem obronnym, baszta zaś to stricte militarna budowla, do tego zawsze znajdująca się w ciągu murów obronnych.

    Ten Lubelski to oczywiście donżon, nader zacny zresztą.

    OdpowiedzUsuń
  21. Twoje wpisy o Lublinie tylko mnie motywują do zabrania się za zwiedzanie tego miasta! :) Super!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...