sobota, 3 maja 2014

Korzeniowy Dół

Dziś pogoda spłatała małego figla - leje, wieje, no jest nieprzyjemnie. Zabieram Was więc do Kazimierza Dolnego, a konkretnie do Korzeniowego Dołu - często mówi się, że Korzeniowy Dół jest wąwozem. Lessową wierzchowinę okolic Kazimierza Dolnego przecina sporo wąwozów. Miejscami ich długość na powierzchni hektara sięga kilkunastu kilometrów. Do powstania wielu z nich przyczynił się człowiek. Miękki less łatwo poddaje się kołom wozów. Wystarczy zaledwie kilkanaście lat, aby wokół obniżającej się stopniowo drogi wyrosły pionowe ściany. Powstały w ten sposób wąwóz nazywa się głębocznicą. Głębocznice charakteryzują się właśnie pionowymi ścianami pozbawionymi roślinności, ich dno wykorzystywane jest często jako droga, są o wiele mniej głębokie niż wąwozy. I właśnie dlatego Korzeniowy Dół nie jest wąwozem we właściwym tego słowa znaczeniu, ale głębocznicą.
Korzeniowy Dół zachwyca, niezwykłe ściany, wysokie na kilka metrów, strome, prawie pionowe, oprawione przez naturę korzeniami, pniami drzew przybierającymi niepowtarzalne formy smoków czy węży. Miałam wrażenie, że drzewa nie chcą "wpaść" do środka głębocznicy. Czułam się tam jak w innym świecie. M. stwierdził, że można byłoby tam nakręcić jakiś film fantasy:) Zobaczcie sami:
Na ścianach można zauważyć malunki:
Tutaj wejście/wyjście (w zależności od której strony zaczynało się zwiedzanie) do Korzeniowego Dołu:
Zaraz obok była mała knajpka. Moją uwagę zwróciło urządzenie, które wszyscy dobrze znają:
Wracając do centrum natknęliśmy się na Starą Chatę z przełomu XVII/XVIII wieku. Należy do zabytków klasy zerowej. Położona jest w dolinie rzeki Grodarz. Ta historyczna jak i rodzinna pamiątka zachowała sie dzięki rodzinie Kobiałków i Niezabitowskich. Dokładna data budowy Starej Chaty jest niestety nie znana. Aczkolwiek technika budowy bez użycia piły, wskazuje na rok 1700. Oto i ona:
Dziękuję za Waszą obecność i pozostawione komentarze! Pozdrawiam serdecznie:) Odpoczywajcie ile wlezie!

25 komentarzy:

  1. Niesamowite uroczysko, ale troszkę przerażające , sama nie chciałabym się tam znaleźć po zmroku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś niebywałego taki wąwóz, czy też może głębocznica. Widziałam w swoim życiu niejeden podobny. Żaden jednak nie wyglądał jak ten.
    Chata zachwycająca. Powiem Ci, że nawet gdybyś nie napisała , że ma ponad 300 lat, to one krzyczą z całej duszy. Nie wiem jak to określić, coś jest w jej wyglądzie , co każe się zatrzymać, zastanowić nad upływem czasu.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten wąwóz to unikatowe miejsce. Jest piękny.
    Tak chatka mnie również zachwyciła. Jak wiesz mam ogromną słabość do architektury drewnianej.
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fantazyjne kształty korzeni mogą zachwycać. Piękny jest też kontrast między szarością ziemi a świeżą zielenią drzew.
    Nauczyłam się czegoś nowego.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Moim marzeniem jest zobaczyć Kazimierz i okolice. Zdjęcia świetne, a saturator rarytas.
    U mnie arktyczne powietrze w nocy mam być minus 2.

    OdpowiedzUsuń
  6. super wąwóz i piękne zdjęcia :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Faktycznie fajne miejsce na niebanalny spacer. Miałam Cię zapytać czy da się jechać na rowerze, ale na zdjęciach widzę, że śmiałków nie brakuje :).Bo ja to bym się z chęcią wybrała tam na dwóch kółkach. Pozdrawiam serdecznie i fajnej niedzieli.

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękna , porośnięta mchem chatka. Ten korzeniowy dół niesamowity. Jak korzenie wyrzeźbiły jego ściany nadając trochę grozy. Wyobrażam sobie dodatkowo szum liści.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. Korzenie robią wrażenie, ale mi się zrymowało :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie również zamurowało, korzenie są niesamowite. Bajkowe miejsce ! Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  11. To miejsce musi wyglądać niesamowicie o zachodzie słońca. Nie chcę myśleć, jak wygląda po zmroku, przy odpowiednim świetle horror na żywo :D
    Chata super, aż żal, że niewiele takich obiektów się zachowało do dziś. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Korzeniowy Dół , nie miałam pojęcia że takie cudo istnieje. Robi niesamowite wrażenie.
    Saturator kiedyś popularny dziś już zabytek. Chata przecudna. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  13. Żałuję ,że będąc w Kazimierzu Dolnym nie dotarłam do tego wąwozu. Jest rzeczywiście ciekawy, a Twoje zdjęcia bardzo zachęcają, abym następnym razem koniecznie tam dotarła. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  14. Przyroda jest nieprawdopodobna :)
    Dziękuję Agulcu za miły komentarz na moim nowym blogu :)
    Zapraszam do zaglądania i pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Podobny wąwóz w Sandomierzu, ciekawe wrażenie robi, gdy spacer pomiędzy a drzew korzenie na pięknie poplątane ...

    OdpowiedzUsuń
  16. Byłam jeden raz w Kazimierzu ale tego miejsca nie widziałam, może dlatego,że była kiepska pogoda, a jest fantastyczne, motywacja do kolejnej wycieczki ze znajomymi:))

    OdpowiedzUsuń
  17. Fantastyczny wąwóz...swoją drogą natura ma siłę do życia/przeżycia...sama na to znajdzie sposób :)
    Łezka mi się zakręciła w oku gdy zobaczyłam saturator...woda, woda z sokiem, szklanki myte na "byle jak", kolejka, a w tle wspomnień ...moja młodość,lata szkolne, a i jakiś taki żal...?
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Głębocznica zachwyca, ale i jednocześnie przeraża. Bo gdyby te wszystkie drzewa, które ledwo trzymają się na ścianach wąwozu, przechyliły się...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Więcej chaty ! A takiej mocno gazowanej oranżady o smaku oranżady to bym sie napił.

    OdpowiedzUsuń
  20. Byłam, jest fantastyczny, tylko szłam odwrotnie;)
    A w muzeum przyrodniczym byłaś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tam niestety nie dotarłam:( Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. A, to ja zapraszam na relacje do siebie - znajdziesz w spisie alfabetycznym:)

      Usuń
  21. Ale zaskoczenie, takie dziwy. Kazimierz wydaje mi się piękny, wydaje bo nie byłam, ale będę:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękny i niesamowicie malowniczy wąwóz... :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...