piątek, 27 czerwca 2014

Kaplica - Pustelnia św. Świerada

Dziś zapraszam do Pustelni św. Świerada:
Idziemy według drogowskazu mijamy zabytkowy cmentarz zmarłych w 1847 r. na zarazę cholery. Cmentarz zdobi pamiątkowy krzyż i kapliczka cmentarna.
Kilkadziesiąt metrów za cmentarzem znajduje się kaplica - pustelnia św. Świerada, dobudowana do skały. Jan Długosz w swych rocznikach zanotował pod rokiem 998 pobyt Świerada w Tropiu i stwierdził, że grotę, w której mieszkał, można współcześnie oglądać. Wybudowana w XVIII wieku w miejscu, gdzie swoją pustelnię miał mieć św. Świerad znany ze swych surowych umartwień. Od dawna ludzie przybywają tu na modlitwę. Napisy wdzięczności na drzwiach są świadectwem tej pobożności. Wewnątrz kaplicy znajduje się kamienna figura klęczącego św. Świerada, umieszczona tam w roku 1830, w miejscu poprzedniej, drewnianej, dziś czczonej w Kościele w Tropiu.
Po odejściu od pustelni udajemy się do Źródła Św. Świerada. W 1736 rok. wizytator parafii Tropie polecił ówczesnemu proboszczowi specjalnie zabezpieczyć to miejsce, jako że jest ono, według tradycji pozostałością po św. Świeradzie. Podobno to z niego czerpał wodę. Kamienną obudowę z rzeźbą rozmodlonego pustelnika Świerada wykonano w 1971 r.
I czas na powrót:
Dziękuję za Waszą obecność! Dobrego weekendu:)

15 komentarzy:

  1. Musiałam poszukać, gdzie leży Tropie :) O tym świętym też nie słyszałam, czyli znowu się czegoś nowego dowiedziałam u Ciebie, Agnieszko :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię do Ciebie przychodzić i odwiedzać nieznane perełki południowej Polski. Myślę, że takie miejsca znają przede wszystkim okoliczni mieszkańcy, Tropie leży poza głównymi szlakami turystycznymi. Ale to dobrze - dzięki temu mamy co odkrywać i dzielić się nawzajem :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki Tobie poznaję historię,którą nigdy nie znałam.Z całego serca dziękuję Ci za to.Założyłam sobie zeszyt,pięknych miejsc które warto zobaczyć w Polsce i dzięki Tobie mam kilka cudownych adresów....takich jak ten:)Buziaki!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Postać świętego nie jest mi obca. Opowiadała mi o nim znajoma z Małopolski i polecała mi to miejsce. Wspomniała też o uczniach św. Świerada, którzy mieli w okolicy mieszkać w swoich pustelniach...ale jakoś tych pustelni nie ma...albo się nie zachowały, albo to legenda...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak tam ładnie :)
    Bardzo lubię takie klimaty :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Wędrówka jak zawsze ciekawa i to słońce przebijające się na w pustelni... Coś magicznego mają takie miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  7. Źródło św.Świerada?Skojarzyło mi się odruchowo ze Świeradowem, niewłaściwie;)
    Fajny spacer, lubimy odkrywac takie miejsca mniej znane;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajnie się znów coś nowego dowiedzieć, wcześniej nie słyszałam o tym miejscu i jeżdżąc po Małopolsce chętnie tam kiedyś zawitam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękna opowieść o świętym, o którym nie słyszałam...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się biel tej kapliczki, lśniąca w promieniach słońca i w otoczeniu zieleni drzew.
    Nawet nie słyszałam wcześniej o tym świętym.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawe miejsce. Zwłaszcza poczytałabym o tym cmentarzu zmarłych na cholerę, nie masz może przypadkiem na ten temat więcej informacji? ;-) Wiem, że nei jest to głównym tematem postu, ale takie historyczne "smaczki" mnie bardzo ciekawią. ;-)

    Niemniej, fajnie, że piszesz o takich małych miejscach, o których pewnie ciężko byłoby się dowiedzieć z przewodnika, a jeszcze trudniej trafić. Dzięki.

    Pozdrawiam, Lavena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem zbyt wiele. W roku 1847 w miesiącach od maja do września grasowała na Sądecczyźnie epidemia cholery, która objęła swoim zasięgiem również mieszkańców parafii Tropie. Zmarło wtedy w Tropiu około 510 osób - dzieci, młodzieży i starszych. W obawie przed rozszerzeniem się zarazy, grzebano zmarłych z dala od domów. Zwożono po kilkanaście zwłok wozami i grzebano w zbiorowych mogiłach. Jednym z powodów powstania epidemii był powszechny głód i wycieńczenie organizmu. Właśnie tutaj w pobliżu pustelni św. Świerada na uboczu wybrano miejsce na ich wieczny spoczynek. W roku 1848 zbudowano murowaną kapliczkę z figurą kamienną Jezusa upadającego pod krzyżem.

      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  12. problem z wpisywaniem komentarzy, może uda sie tym razem.Ciekawa historia. Nie wiedziałam o tym wcześniej. Dzięki Tobie wiem i podobnie jak powyżej szukałam tej miejscowości. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Prześliczna opowieść o świętym. Ja też mam problem z umieszczaniem komentarzy.
    dzieją się dziwne rzeczy na Bloggerze.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...