środa, 22 października 2014

"Dętka"

...czyli zapraszam Was do Muzeum Kanału "Dętka" w Łodzi. Wejście do "Dętki" to kręcone schody za niskim płotkiem, znajdują się one pośrodku ronda Placu Wolności, blisko pomnika Tadeusza Kościuszki.
Kanał pod Placem Wolności, nazywany przez pracowników Zakładu Wodociągów i Kanalizacji "dętką" to podziemny, owalny zbiornik na wodę. Wybudowany został w 1925 roku z myślą o płukaniu sieci kanalizacyjnej w centrum miasta. Jako jeden z pierwszych odcinków miejskiej kanalizacji, został zaprojektowany przez brytyjskiego inżyniera Williama Heerleina Lindleya. Korytarzem kanału, wykonanym z czerwonej cegły można obejść Plac Wolności pod ziemią.  Ma ponad 142 metry długości i mieści około 300 metrów sześciennych wody. Kanał jest połączony zasuwami ze zbierającymi się przy Placu Wolności kilkoma kanałami, jeśli trzeba było oczyścić któryś z nich, "dętkę" napełniano wodą i po otwarciu odpowiedniej zasuwy spuszczano ją do jednego z kanałów. Dziś zbiornik pod Placem Wolności to budowla zabytkowa. "Dętka" utrzymana jest w doskonałym stanie technicznym dlatego też stała się atrakcją turystyczną Łodzi. Udostępnianie jej zwiedzającym zaproponował Łódzki Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Projekt adaptacji "dętki" wykonał Krzysztof Wardecki. Natomiast wystawę w kanale, która dziś jest częścią Muzeum Historii Miasta Łodzi przygotował Robert Kuśmirowski. W Kanale prezentowane są archiwalne fotografie i dokumenty dotyczące budowy łódzkich kanałów. No to chodźmy:
W Kanale jest dość zimno, miejsce idealne do zwiedzania latem! Bardzo mnie się tam podobało dopóki Przewodnik nie powiedział, że jak zobaczymy coś z futerkiem to by nie krzyczeć tylko pogłaskać i iść dalej. No i w tym momencie aż mi się słabo zrobiło, bo tak się boję mysz i już zaraz, natychmiast chciałam wychodzić:D 
Dzięki, że jesteście! Dobrego wieczoru:)

18 komentarzy:

  1. Może odwiedzę, w Łodzi mam być za 2 tygodnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Popatrz, a ja tam jeszcze nie byłam, ale wiem o tej " Dętce" Oj, Agnieszko, Ty się boisz myszy?! To takie sympatyczne zwierzątko... Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam trochę za daleko do Łodzi...ale z chęcią bym zobaczyła " Dętkę "...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawie jest przejść się takim kanałem.
    Pewnie przewodnik chciał z was trochę zażartować :)

    OdpowiedzUsuń
  5. No takie podziemia to ja lubię, mogłabym przemierzać kilometrami. Myszy mi nie straszne, najbardziej się boję karaluchów w hiszpańskim wydaniu - wielkich i latających. Brrrrr....

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie wiedziałam, że taka atrakcja w Łodzi istnieje. Super pomysł, zamiast zasypywać, to odrestaurowano i miejsce przyciąga turystów :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesujący post :)
    Miejsce na pewno jest bardzo ciekawe! Fajne fotki:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ależ niesamowite miejsce....jak ja dawno nie byłam w Łodzi!!!!A mam tam rodzinkę....czas nadrobić to!!!

    OdpowiedzUsuń
  9. ciekawe miejsce :) nigdy jeszcze nie byliśmy w Łodzi :P

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie się tak wybiorę jak pojadę do Łodzi. Dzięki za pokazanie tego ciekawego miejsca. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawie, mój M pewnie by chciał to zwiedzić:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wpuściłaś mnie w kanał :), ale ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki, ze pokazałaś to miejsce. Ciekawie wygląda. A futerkowe to może nie o myszy chodziło bo w kanałach to większe futrzaki chyba ...:((( Ale pewnie teraz to tylko żart a może wielka rzdkość.

    OdpowiedzUsuń
  14. ...interesujące...uwielbiam wszelkiego rodzaju podziemia, i to bez względu na to co w nich jest...;)
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo interesująca wycieczka...ja też lubię podziemia ale jak Tobie robi mi się w nich ogromnie słabo....nie mniej jednak jak mam okazję wchodzę ! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawe miejsce , można wszystko zobaczyć " od podszewki ". Dzięki Tobie poznaję miejsca o których chyba nigdy nie usłyszałabym. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  17. Mnie nie udało się znaleźć tego wejścia. Aczkolwiek, gdy byłem w Łodzi muzeum było nieczynne

    OdpowiedzUsuń
  18. A mnie się przypomina Powstanie Warszawskie...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...