piątek, 17 października 2014

Zwierzyniec

To był upalny sierpniowy dzień...
Macie ochotę na krótki spacer po Zwierzyńcu? Miasto znajduje się w województwie lubelskim, w powiecie zamojskim,  Zwierzyniec położony jest nad Wieprzem, przy Roztoczańskim Parku Narodowym. W tym urokliwym miejscu podobno spotykał się Jan III Sobieski z Marysieńką. Zaraz po przyjeździe udaliśmy się bez wątpienia do największej atrakcji Zwierzyńca czyli barokowego kościoła pw św. Jana Nepomucena zwanego "Kościołem na wodzie". Został on zbudowany w latach 1741-1747 na jednej z wysp śródmiejskiego stawu. Fundatorami kościoła byli Teresa i Tomasz Zamoyscy podziękowali oni w ten sposób za narodziny oczekiwanego syna - Klemensa. Kościół jest murowany z kamienia i cegły, jednonawowy. Wybudowany został najprawdopodobniej przez budowniczego Jana Columbaniego według projektu architekta Andrzeja Bema. We wnętrzu znajduje się polichromia pędzla Łukasza Smuglewicza z 1749 roku przedstawiające św. Jana Nepomucena. Na chórze muzycznym znajdują się organy 4-głosowe, wykonane w 1905 roku. Na drewnianej dzwonnicy przed kościołem umieszczono jeden dzwon.
A wiecie, że Zwierzyniec to miasto pomników? Jest ich tam około 65 i są to pomniki, tablice oraz figury religijne i historyczne. Nic się nie martwcie nie pokażę ich wszystkich:) Opowiem tylko o dwóch! Pierwszy to jedyny na świecie przeniesiony z Hamerni pomnik szarańczy. Do niedawna przypuszczano, że upamiętnia on zwalczenie szarańczy w roku 1859, ale podczas niedawnej renowacji napisów odkryto,że jest 150 lat starszy, bo z 1711 roku. Napisy wyryte na kamieniu głoszą: „Bóg groził ludowi, ale z wiarą praca rozbraja Jego gniewy i klęskę odwraca. Na pamiątkę wytępienia szarańczy wędrownej przybyłej w te okolice 27 sierpnia 1711 roku. Wólka, Ulów, Zielone, Łabunie, Szarowola, Czołomyja, Przeorsk. Wyniszczono szarańczy żywej korcy 656, wykopano jaj tego owada garncy 555,5. Użyto do tego robocizny pieszej dni 14 000”. (korzec to 50 litrów, a garniec – 4 litry)
Na wyspie stawu Kościelnego stoi monument kamienny. Pod nim - według tradycji - pogrzebano ulubionego psa Marysieńki Sobieskiej. Monument na wyspie być może związany jest z pewnym wydarzeniem. Gdy Włoch Collato ofiarował Marysieńce ślicznego pieska, ordynat kazał go otruć. Wtedy udało się psa odratować, ale nie wiadomo, co działo się później. Pomnik ma kształt rzymskiego sarkofagu. Na czołach narożników widnieją maski teatralne, a na jednej ze ścian lira - symbol sztuk pięknych. Być może więc nie tyle jest to pomnik psa, a pamiątka po teatrze „na wodzie"???
Nasza wizyta w Zwierzyńcu była zdecydowanie za krótka. Na koniec udaliśmy się do zabytkowego browaru.
Browar w Zwierzyńcu powstał w ramach Ordynacji Zamojskiej na początku XIX wieku. Założycielem był Stanisław Kostka Zamoyski. W 1810 roku budynki browarni zniszczył pożar. Cały obiekt ma trzy kondygnacje, jest otynkowany, pokrycie stanowi dach dwuspadowy z blachy. Wewnątrz browaru znajdują się: maszyny warzelni, suszarni słodu, fermentownia, słodownia, magazyny oraz urządzenia towarzyszące. Za budynkiem głównym umiejscowiono kotłownię, budynki warsztatowe i towarzyszące. Tutaj bardzo fajnie przedstawiona jest historia browaru (klik). A to już sam browar:
 Sporo było takich pustych pomieszczeń:
 I dalej zwiedzanie:
A to już znalezione w parku - piwo z Browaru Zwierzyniec:
Miłego weekendu!:)

17 komentarzy:

  1. Nie byłam tam, więc dziękuję za piękną wycieczkę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię Zwierzyniec i bywam tam co parę lat. Z Twojej relacji dowiedziałam się paru szczegółów , o których nie wiedziałam- dziękuję. Piękna relacja i udane zdjęcia. Oj, Agulcu , ten browar zawrócił Ci w głowie! Pozdrawiam ciepło, jesiennie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie bywam w tym rejonie kraju, przybliżasz mi jego uroki. Pozdrawiam kolorowo :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak tam ładnie! Bardzo ciekawy post ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie byłam w browarze...fajna wycieczka Agnieszko ;-) Iza pisze,że browar zawrócił Ci w głowie , ale mnie również . Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kościół na wodzie prezentuje się bardzo uroczo,
    Tyle pomników w jednym mieście, to rzeczywiscie rzadkość.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zwierzyniec, to jedno miejsc na mojej prywatnej liście, magicznych, a kościółek nocą - widok ukochany:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Znam, znam z ...programu tv PLANETE+, ale przyznam, że Twój post ciekawszy, niż kilkuminutowa migawka z w/w programu :)
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Byłam w Zwierzyńcu, ale nie wiedziałam, że jest tam tyle pomników.

    OdpowiedzUsuń
  10. W Zwierzyńcu miałam bazę gdy jeździłam po okolicy i bardzo dobrze wspominam pobyt. Jest tam wiele ciekawych miejsc do zobaczenia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie znam tego miejsca.
    Kolejny raz dowiedziałam się od Ciebie czegoś ciekawego.
    Agusiu, jak zwykle bardzo ciekawy post.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękna mieścina , nie byłam w tym regionie Polski. Koścół nad wodą robi niesamowite wrażenie. Piwo Dzikie - pierwszy raz widzę , nie spotkałam takiego u nas w zachodniopomorskim. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajna miejscóweczka :)
    Browar widziałam tylko w Żywcu, ale o Dzikim nie słyszałam. Mąż musi poszperać w regionalnych ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wcale bym nie była zła, gdybyś pokazała nam te wszystkie pomniki :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytając 'Zwierzyniec' miałem już przed oczami pełno zwierzaków a tu proszę, urokliwe miasteczko :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dobre zdjęcia :) dzięki za fajną podróż do Zwierzyńca!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...