środa, 5 listopada 2014

Księży Młyn

Księży Młyn to zabytkowe XIX-wieczne osiedle zbudowane przez Karola Scheiblera, jednego z największych łódzkich fabrykantów. Obok zabudowań przemysłowych na Księżym Młynie powstały domy dla robotników, szpital szkoła, sklepy, remiza strażacka czy stacja kolejowa. Wszystkie te obiekty istnieją do dzisiaj i stanowią jeden z najciekawszych zabytków przemysłowych na świecie. Na Księżym Młynie pracowali głównie robotnicy zatrudnieni w przędzalni bawełny. A oto ta przędzalnia:
A na przeciwko niej Pałac Herbsta i Muzeum Sztuki.
Osiedle Księży Młyn, jako kompleks wpisane jest do rejestru zabytków. Nazwa Księży Młyn pochodzi od dawnej osady młyńskiej, zlokalizowanej nad rzeką Jasień. Pierwsza manufaktura powstała na terenie dawnej osady młyńskiej w latach 20-tych XIX w. Jej właścicielem został niemiecki fabrykant Krystian Wendisch. W 1870 r. fabryka spłonęła. Zniszczoną fabrykę oraz posiadłości Księżego i Wójtowskiego Młyna kupił Karol Wilhelm Scheibler. Fabrykant postanowił uczynić z Księżego Młyna całkowicie unikalny zespół fabryczno – mieszkalny. Jednym słowem całość tworzyła prawdziwe miasto w mieście. Zobaczcie jak to teraz wygląda:
Uwielbiam to miejsce, ponieważ opowiada ono pięknie historię Łodzi. Księży Młyn to taki wehikuł czasu! Na koniec naszego pobytu odpoczęliśmy na trawie o tam:
I jak Wam się podoba Księży Młyn? Jeśli będziecie kiedyś w Łodzi, koniecznie tutaj zajrzyjcie:) Dobrego dnia!

14 komentarzy:

  1. Jak to dobrze poczytać o miejscu, które tak lubię i znam. Dziękuję serdecznie za ten post! Pozdrawiam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam,ze nie znam Łodzi ale Twój post jest tak interesujący,ze chętnie odwiedzę to miejsce. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. O, a nie minęłyśmy się gdzieś?
    Byłam na chwilę w lipcu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja byłam na chwilkę w sierpniu, więc nie miałyśmy się szans spotkać...

      Usuń
  4. Nie byłam w Łodzi. Szczerze - podoba mi się tylko na pierwszy zdjęciu i jako zabytek cała reszta też, ale mieszkać bym tam w życiu nie chciała, jest jakoś tak ponuro i bardziej przypomina koszary. Za to " odpoczynek na trawie " jest z mojej bajki :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię te stare ceglaste budynki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe miejsce. Nigdy tam nie byłam, chociaż w samej Łodzi to i owszem.

    OdpowiedzUsuń
  7. te stare budowle mają swój urok :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ...i dzięki wszystkiemu złemu świetnie, że się te budynki zachowały...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię takie miejsca. Pięknie tam...
    Widzę, ze Tobie zawsze dopisuje pogoda.
    Zachwyca kolor nieba, może dlatego, że to sierpień?
    Pozdrawiam serdecznie ♥♥♥♥

    Nie wiesz jak przeskoczyć weryfikację obrazkową? te wyrazy są trudne do przepisania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to był mega gorący sierpniowy dzień!
      Weryfikację obrazkową to ja włączyłam, bo miałam bardzo dużo spamu:( Wiem, te obrazki są straszne. Dziś na próbę wyłączyłam to ustrojstwo, ciekawe czy nadal spam mnie będzie atakował! Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Bardzo mi się podoba , odpoczynek miałaś w uroczym miejscu. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie znam Łodzi, więc z ciekawością czytam wszystkie informacje. W końcu będzie trzeba tam pojechać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...