niedziela, 2 listopada 2014

Tutaj zaczyna się historia Lublina...

Dziś jedziemy do Lublina, na Wzgórze Czwartek, gdzie powstała najstarsza lubelska osada i gdzie zaczyna się historia tego miasta.
Mnie Wzgórze Czwartek urzekło swoją prostotą, skromnością, bo jakby nie patrzeć to samo wzgórze oraz znajdujący się na nim, kościół pw. św. Mikołaja raczej nie zachęca do odwiedzin. Mam wrażenie, że miejsce jest wręcz zapomniane przez turystów.
Wzgórze Czwartek zamieszkiwane było już we wczesnym średniowieczu. Tu właśnie powstała w VI wieku najstarsza lubelska osada. Świadczą o tym znalezione pozostałości chat i palenisk. Nazwa wzgórza pochodzi od odbywających się w czwartki jarmarków.
Targ na Wzgórzu Czwartek był zalążkiem miasta Lublin. To tutaj zbudowano pierwszą świątynię dla mieszkańców potrzebujących opieki duszpasterskiej. Według lokalnej tradycji pierwotny kościół drewniany miał być zbudowany jeszcze w X wieku przez Mieszka I. Kościół świętego Mikołaja na Wzgórzu Czwartek uważany jest więc za najstarszą świątynie w Lublinie. Świątynia ta mogła być kiedyś niewielką kaplicą. Historia tego miejsca liczy ponad 1000 lat. Obecna bryła pochodzi z drugiej połowy XVI wieku. W latach 1600-1620 kościół został przebudowany. Przy kościele istniała szkoła oraz szpital-przytułek. Fasada pochodzi z przebudowy kościoła w latach 1873- 1874. Ma ona styl klasycystyczny, podobnie jak stojąca obok świątyni dzwonnica. We wnętrzu możemy podziwiać ołtarz główny z XVIII w. z figurą św. Mikołaja. Osiedle Czwartek wielokrotnie było niszczone - kościół jest jedynym zachowanym elementem starej zabudowy. Pod koniec XIX wieku pojawiły się na Czwartku kamienice czynszowe i zabudowania o charakterze dworkowym, jednak podczas wojny popadły w ruinę i zostały rozebrane. Po 1958 roku wybudowano na Czwartku budynki mieszkalne. 
Powiem Wam, że widok roztaczający się ze Wzgórza Czwartek jest niesamowity!
A na koniec ciekawostka! U stóp Wzgórza Czwartek znajduje się wciąż czynne targowisko.
Do zobaczenia!:)

13 komentarzy:

  1. Ciekawa historia powstania Lublina, czyli wszystko zaczęło sie od tego wzgórza :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam cudnych przewodników po Lublinie i chociaż na Wzgórze nie zawędrowaliśmy, otrzymałam o nim garść informacji, a nawet mam kilka zdjęć robionych z oddali :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale ta Twoja Polska w kawałkach jest piękna! Lubię tu bywać!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszystko zaczęło się wzgórza! Ale fajnie :) :)
    super zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe, byłam w Lublinie dwa razy i.... ani razu na tym wzgórzu... trochę mi wstyd zrobiło, że przegapiłam takie miejsce :(
    Myślę, że kiedyś jeszcze nadrobię, i dziękuję za ten post :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znałam tej historii. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda na to ,ze Wzgórze Czwartek jest dla Lublina tym, czym Tum dla Łęczycy- pierwszą lokalizacją miasta. Jak zwykle u Ciebie ciekawa relacja. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo chciałabym zobaczyć południowy wschód Polski....może kiedyś sie uda?

    OdpowiedzUsuń
  9. Wspaniała relacja. To miasto ciągle na mnie czeka.
    Mam nadzieję, że marzenie spełni się dopiero w przyszłym roku.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. ...kto by pomyślał? Zaskoczyłaś mnie!
    Lublin mam w planach, dalekich pewnie, ale mam!
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Na wzgórzu nie była, a szkoda, bo jak widzę widoki są niesamowite na Lublin.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piekny kościołek jest na tym wzgórzu . Widok z niego faktycznie jest niesamowity. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...