poniedziałek, 1 grudnia 2014

Muzeum Kinematografii w Łodzi

Dziś przeniesiemy się do Łodzi, idziemy do muzeum!
Zanim weszliśmy do owego muzeum, przy wejściu przywitały nas urocze koteczki z bajki „Przygody kota Filemona”.
Muzeum Kinematografii rozpoczęło działalność w roku 1976 jako Dział Kultury Filmowej i Teatralnej w Muzeum Historii Miasta Łodzi, a w roku 1984 zostało wyodrębnione jako jego oddział. W 1986 roku Muzeum Kinematografii otrzymało na swoją siedzibę dawny pałac Karola Scheiblera. Pałac znajduje się we wschodniej części centrum Łodzi, przy pl. Zwycięstwa, w otoczeniu parku Źródliska. Pierwszy dom Scheiblerowie w tym miejscu wznieśli około 1855 roku. 10 lat później budynek został przebudowany na pałac. Na zewnątrz pałac wygląda dość skromnie, ale wewnątrz, po prostu bajka! W jego wnętrzach zachowały się w dobrym stanie sztukaterie, kominki i piece, dekoracje malarskie, boazerie i meble, tkaniny obiciowe, tapety, mozaika, podłogi i witraże. Zobaczcie:
A wiecie, że w pałacu Scheiblerów zaczęła działać pierwsza winda w Łodzi? Wynalazek ten Karol Scheibler podpatrzył w Paryżu i chciał mieć taką samą windę u siebie. I jeszcze jedna ciekawostka. Wnętrza pałacu stały się plenerem dla wielu filmów. Kręcono tu m.in. „Ziemię obiecaną”, serial „Stawka większa niż życie” czy „Powrót wilczycy”. A to widok z okna pałacu na ogród - oczywiście nie muszę mówić jaki to film? :)
A to już pałac od strony ogrodu:
Miało być o muzeum, a ja się o pałacu rozgadałam! Wybaczcie. W Muzeum Kinematografii znajduje się kilka wystaw stałych, przede wszystkim związanych z historią kinematografii. W ekspozycji stałej prezentowane są urządzenia związane z rozwojem techniki filmowej. Wystawy czasowe poświęcane są historii filmu, współczesnym polskim superprodukcjom, jak również polskiej fotografii i sztuce mediów. W muzeum możemy poznać tajemnice planu filmowego. Zobaczcie:
No i teraz moja ulubiona wystawa! "Latająca Maszyna". Scenografia przygotowana do tego filmu przedstawia ulice i budynki Paryża wraz z jego mieszkańcami. Postacie wykonane są wręcz idealnie. Wszystko zadbane i wzbogacane o najdrobniejsze szczegóły. Byłam w szoku, że aż tak fajnie może to wyglądać!
Wystawa „Rówieśnik kinematografu. Magia seansów w fotoplastikonie” to nowoczesna, multimedialna ekspozycja ilustrująca historię stereoskopii – trzeciego wymiaru, a także dzieje powstania oraz funkcjonowania fotoplastikonu. Został on wyprodukowany w końcu XIX wieku przez samego Augusta Fuhrmanna. Prezentuje się tak:
Do muzeum można zabrać dzieci, bo i one coś dla siebie znajdą. W końcu pałac jest pełen bajek!
Zapomniałam dodać, że muzeum znajduje się nieopodal popularnej "Filmówki" 
No i kończymy naszą wizytę w Muzeum Kinematografii - szczerze polecam! Było super, świetnie się bawiłam:) Do zobaczenia...

16 komentarzy:

  1. Co za urocze miejsce. Uwielbiam wszelakie muzea. Tego nie znam.
    Pałac przepiękny a widok eksponatów zapiera dech w piersiach.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Te eklektyczne wnętrza- cudo! Od razu miała skojarzenie z "Ziemią obiecaną". Plakaty filmowe, drugie dla mnie arcydzieła.Piękny fotoplastikon(a propos podobny, oczywiście replika, stoi na dworcu Gdynia Gł. jako reklama i opowiada historię miasta ). Z chęcią będąc w mieście łodzi odwiedzę budynek przy dawnym Wodnym Rynku.

    OdpowiedzUsuń
  3. W tym roku jak byłem w Łodzi myślałem o tym muzeum, ale jakoś nie było czasu i po drodze... dobrze, że chociaż na zdjęciach mogę teraz obejrzeć

    OdpowiedzUsuń
  4. W Łodzi dawno nie byłam dawno, a w tym muzeum wcale, więc miło było popatrzeć na zdjęcia. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Popatrz, mam tak blisko, a jeszcze tam nie byłam. Zachęciłaś mnie bardzo swoją relacją. Muszę to nadrobić ! Pozdrawiam serdecznie i ściskam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki...z przyjemnością obejrzałam to miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Będąc w tym muzeum dopiero uświadamiamy sobie jak wielki krok milowy do przodu zrobiono w tej dziedzinie. Pałacowe piece cudne !!! Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kusisz mnie Agulcu Łodzią , oj kusisz ! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Latająca Maszyna extra! :)
    Fajnie, ze są też atrakcje dla dzieci :)
    Ogólnie, chętnie bym zwiedziłą to Muzeum :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mmm, wnętrza piękne, bogate, dla nich samych warto tam zajrzeć :) Ale muzeum też chętnie bym odwiedziła, gdybym tylko pojawiła się w pobliżu.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ale fajne miejsce ;)
    Kotek Filemon wymiata :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Fantastyczny post, odwiedziłem to miejsce w tym roku i zachęcam wszystkich do zwiedzania tego Muzeum:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawe muzeum. Jednak bardziej podoba mi sie pałac z pięknymi wnętrzami. Przypominam sobie te wnętrza z "Ziemi Obiecanej" :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Techniki to nie łapie, ale wnętrza, te piece i fotoplastikon bardzo fajne, kilka innych drobiazgów tez. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda ciekawie. Bo muzea wcale nie muszą być nudne.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...