wtorek, 20 stycznia 2015

Kamienica Czynszowa

W ostatnim poście obiecałam, że znowu zajrzymy do Opola. Zapraszam Was zatem do Kamienicy Czynszowej, miejsce absolutnie wyjątkowe, miejsce do którego warto, a wręcz trzeba zajrzeć, miejsce w którym czas się zatrzymał. 
Gdy planowałam wyjazd do Opola to Kamienica Czynszowa była na mojej liście na samym końcu, powiedzmy sobie taki deser. Po przyjeździe zajrzałam do Informacji Turystycznej i jedna Pani tak mnie zakręciła, tak mi nagadała, że wychodząc od razu skierowałam swoje kroki w stronę tejże kamienicy. Jakie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że wstęp jest bezpłatny i na dodatek oprócz dwóch Pań Przewodniczek nikogo nie było. Oczywiście nie dawało mi spokoju to, że tu nie ma ludzi, przecież to miejsce jest genialne więc pytam czy zawsze tutaj tak pusto? No i wtedy mi Pani uświadomiła, że muzeum jest otwarte dopiero pięć minut. W tym Opolu jakoś straciłam poczucie czasu. Jak wychodziliśmy to faktycznie sporo osób już się kręciło:) No to koniec gadania, czas na zwiedzanie!
Kamienica należała do rodziny Nowaków. Zbudowana została około 1890 roku. Tak naprawdę dom zbudowano pod wynajem mieszkań - ma on dwa piętra, część parterową i poddasze. Na każdej kondygnacji znajdują się po dwa, dwuizbowe mieszkania o powierzchni około 35 m². Nowak oprócz tej kamienicy miał jeszcze jedną - pod numerem 7 i to właśnie w niej mieszkał i miał piekarnię. W kamienicy zachowały się sanitaria, ujęcia wody na piętrach, klatka schodowa oraz schody opolskiego producenta. Kamienica Czynszowa jest własnością Muzeum Śląska Opolskiego od 2005 roku. A jak mieszkania są urządzone? Każde w stylu, który obowiązywał w meblarstwie w latach 1890 – 1965 Jedno mieszkanie jest powojenne z lat 1945-1965. Żadne mieszkanie nie jest majątkiem jednej rodziny, sporo mebli pochodzi z darów mieszkańców Opola, a część wyposażenia zakupiono w antykwariatach. Zwiedzając Kamienicę Czynszową możemy zobaczyć jak kiedyś mieszkał przeciętny obywatel Opola.
 Tutaj jest najwięcej wspomnień - słowa Pani Przewodniczki:)
Jeśli będziecie kiedyś w Opolu to koniecznie zajrzyjcie do Kamienicy Czynszowej:) Dziękuję za Waszą obecność i pozostawione komentarze!

31 komentarzy:

  1. Ostatnie zdjęcia pokazują całkiem nie tak odległą przeszłośc...
    Byłam w Opolu, przechodziłam obok tej kamieniczki, ale nie wstapiłam - błąd!
    Na szczęście, do Opola mam niedaleko, moze nadrobię stratę;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne miejsce i oby więcej takich. Niektóre sprzęty wcale nie takie odległe. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczne miejsce, o którym nie miałam pojęcia - gdy tylko będę w Opolu, muszę to zobaczyć na własne oczy:)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale odlot, naprawdę świetne miejsce. Już na zdjęcia patrząc, można się przenieść w czasie,a widząc do na własne oczy, czując zapachy, słysząc deski pod nogami... Ach, ale się rozmarzyłam. Miłego dni :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam takie miejsca! Stylowe, drewniane meble to coś na lata całe, a nie tak jak nasze obecne produkowane masowo. Te dzisiejsze nie dość, że często przy kupnie mają wady, to z biegiem czasu okazuje się jakie są nędzne i zupełnie nie trzymają fasonu. Gdybym miała wybierać wybrałabym meble z pierwszych zdjęć- kredens pokojowy, sekretarzyk, toaletkę damską i parawan. Piękne zdjęcia i relacja! Pozdrawiam i ściskam

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale fajne muzeum :)))) Może kiedyś zawitam do Opola, to na pewno tam zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dopiero co byłam w weekend w Opolu i nie trafiłam na to miejsce. To nawet dobrze, bo postanowiłam wrócić tam na dłużej, jak się ociepli, wówczas obowiązkowo odwiedzę to miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zapraszam na mały konkurs z akcji Książka w podróży.
    http://lifegoodmorning.blogspot.com/2015/01/ksiazka-w-podrozy-na-maderze-konkurs.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak już dotrę do Opola w ramach podrózy sentymentalnych, to muszę zajrzeć ( chociaż, większość wyposażenia pamiętam z domu babci i mieszkań moich podopiecznych, gdy jeszcze jako opiekunka PCK pracowałam )

    OdpowiedzUsuń
  10. Pamiętam z dzieciństwa: mieliśmy podobny telewizor, jak na zdjęciu, gramofon Bambino 4 (zwany potocznie adapterem). A pralka automatyczna - identyczna, służyła rodzicom wiele lat - to były pierwsze wypusty:) A kuchenny, biały kredens u mojego taty stoi do dziś i za nic nie pozwoli go zmienić...

    OdpowiedzUsuń
  11. ...perełka!
    Tyle w niej przedmiotów z mego także dzieciństwa, że łezka mi się zakręciła, a serce coś ścisnęło...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Będę się czepiać, ale przeciętnego miszkańca czynszowej kamienicy po prostu nie było stać na tak "wypasione" meble jak na pierwszych fotach. Generalnie antyki perełki. Kiedyś mieszkałam w starej kamienicy i w kuch był bardzo podobny zlew. Świetne muzeum, będąc w Opolu trzeba je koniecznie zwiedzić. Pozdrawiam serecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. W sumie to nie muzeum tylko wehikuł czasu. Wchodzisz do budynku i przenosisz się w czasie. Świetny pomysł można zobaczyć jak się kiedyś mieszkało.

    OdpowiedzUsuń
  14. Najwięcej wspomnień, he he dobre sobie. Takich pokoi jeszcze mnósto po polskich domach. Ale sekretarzyk z pierwszej foty, umywalka z epoko i krzesło z podnoszoną klapą wpadaja w oko. Wnętrza mieszczanskie z epoki można tez ogladać w Nowym Sączu, ale rewelacji nie ma.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałem pojęcia, że coś takiego w ogóle jest. Świetne miejsce. Niektóre z tych sprzętów możemy spotkać do dzisiaj :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jakby czas się zatrzymał...

    OdpowiedzUsuń
  17. O ja.... Do tej pory nie mogę się otrząsnąć - normalnie wehikuł czasu ;)
    Klimaty z uroczymi, klasycznymi mebelkami mnie zawsze rozczulają, ale te z czasów PRL-u - wow! To jest dopiero coś! Fantastyczne miejsce! :)))

    OdpowiedzUsuń
  18. W Opolu byłam tylko raz, kilka godzin- piękne miasto...

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja nie byłam w Opolu ale jak będę to odwiedzę Kamienicę bo jest cudowna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam w planach odwiedzenie Opola, zobaczenia miasta i miejsca, gdzie mieszkałam. Dobrze, że tą kamienicę pokazałaś, bo jest ciekawa i będzie z pewnością tam pójdę. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawe miejsce, warte zobaczenia :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zastanawiałam się co się może kryć w Kaminicy Czynszowej i stawiałam na restaurację lub pub. Totalnie mnie zaskoczyłaś, miejsce jest fenomenalne, taka podróż w czasie...Te pierwsze zdjęcia jakoś nie bardzo mi pasują na wystrój "przeciętnego" mieszkania, bo meble wyglądają na drogie. Ale kolejne zdjęcia wprowadzają trochę bardziej swojski klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo ciekawe miejsce, obowiązkowo muszę to zobaczyć. Szkoda, że nie wiedziałam o kamienicy wcześniej, byłam latem dwa razy w Opolu, trudno następnym razem jak się wybiorę do Opola to tam pójdę.

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo lubie takie 'stare' wnetrza. Zawsze sobie wyobrazam zycie ich dawnych mieszkancow. Duzo takich wnetrz mialam okazje zwiedzic w St Fagans w Walii, (pokazalam zreszta co nieco kiedys na blogu.) Byly tam domy i ich wnetrza oraz budynki uzytecznosci publicznej z roznych epok rozmieszczone na az 40 hektarach. Bylo co zwiedzac.

    OdpowiedzUsuń
  25. o! ja! cię! mieszkam w Opolu już stanowczo za długo, żeby o tym nie wiedzieć. wstyd po prostu :) w wolny dzień po weekendzie lecę do muzeum :) dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  26. Faktycznie na ostatnich zdjęciach jest wiele znanych wspomnień . Fajnie przenieść się w czasie. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  27. Fantastyczne miejsce. Lubię takie klimaty :-)
    Super zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  28. Przeciętny mieszkaniec Opola miał pianino?
    Wspaniała wycieczka. Muzeum się postarało. Wnętrza są dopracowane co do najdrobniejszych szczegółów. I to wszystko jest do obejrzenia za darmo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za darmo do obejrzenia jest tylko w sobotę:)

      Usuń
  29. Super wpis i super muzeum! Ciekawe ile dziś jest warta taka kamienica, raczej nie spotyka się aby deweloperzy tworzyli takie miejsca do zamieszkania. Niemniej jednak jeśli ktoś woli bardziej nowoczesne rozwiązania to ma wielki wybór, bo nowych osiedli powstaje coraz więcej. Jeśli jednak wolałby zamieszkać w takiej klimatycznej kamienicy, to też pewnie znajdzie kilka ofert.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...