niedziela, 15 lutego 2015

w Międzyrzeczu

Witam Wam dziś wiosenne! U Was też tak ciepło i słonecznie? Zapraszam do Międzyrzecza! Zaczniemy od zamku:) Niestety nie udało się nam go zwiedzić, akurat był zamknięty:( Jak pech to pech! 
Zamek został zbudowany w XIV wieku przez króla Kazimierza Wielkiego, na sztucznym wzniesieniu w widłach rzek Obry i Paklic. W tym samym miejscu wznosił się od końca IX wieku drewniano-ziemny gród. W drugiej połowie XIII wieku w grodzie mieściła się siedziba międzyrzeckiego kasztelana. Gród wielokrotnie był palony, niszczony i zdobywany przez Brandenburczyków, ale za każdym razem był odbudowywany i nadal użytkowany. Po zniszczeniach z 1520 roku, obiekt poddano gruntownej modyfikacji, przystosowując całe założenie do obrony artyleryjskiej i właśnie wtedy powstały dwie cylindryczne basteje, które nadają mu jego charakterystyczny kształt. W czasie wojen szwedzkich w XVII wieku międzyrzecki zamek uległ dewastacji. Dopiero 1691 roku ówczesny Starosta Międzyrzecki Piotr Opaliński próbował go odbudować, prace jednak szybko zostały przerwane w związku z jego śmiercią. 
A co przetrwało? Przetrwał pełen zarys murów obwodowych, budynek wartowni oraz fundamenty najprawdopodobniej budynku mieszkalnego. Pięknie prezentują się cylindryczne basteje, przykryte ogromnymi spiczastymi dachami. Zamek otoczony jest fosą wypełnioną wodą.
 Przez okienko udało się zajrzeć do środka:
 I przez kraty też zerkałam:)
Na początku XVIII wieku obok warowni od strony zamku, powstał nowy budynek, pełnił on funkcję siedziby starostów. Obecnie znajduje się tutaj muzeum, w którym można obejżeć między innymi największą w Polsce kolekcję portretów trumiennych. No niestety muzeum również było zamknięte. 
Niedaleko zamku znajdują się  figury pierwszych męczenników polskich
oraz rycerze:)
No to idziemy na Rynek!
Tutaj Ratusz usytuowany w centralnym punkcie miasta, pośrodku Rynku, wzniesiony w 1581 roku. Po wielokrotnych przebudowach w 1813 roku otrzymał obecny kształt. Podczas remontu ratusza w 1994, w kuli wieńczącej wieżę znaleziono umieszczoną tam przez Niemców około 70 lat wcześniej metalową puszkę z pieczęciami, dokumentami i zdjęciami przedstawiającymi miasto na początku XX wieku.
A za Ratuszem Kościół pw. św. Wojciecha z 1834 roku:
I tutaj kończymy naszą wizytę w tym mieście! Miłej niedzieli i dzięki, że jesteście!

28 komentarzy:

  1. No to miałaś pecha, że wszystko było zamknięte. Ja miałam więcej szczęścia, bo byłam i na zamku i w ciekawym Muzeum, które warto zobaczyć. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ładnie, malowniczo prezentuje się zamek. Nawet jeśli nie udało się do niego wejść, bo zamknięty, na zewnątrz - niczego sobie! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj pecha macie z tymi pozamykanymi wejściami do miejsc, gdzie specjalnie jezdzicie. Może w tzw. martwych sezonach gminy, miasta oszczędzaja na pensjii pracowników etatowych- nie wiem. Bardzo mobilni jesteście, az zazdroszczę, choć nie mam takiej natury.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cylindrycze basteje faktycznie pięknie się prezentują, ale i rycerze urokliwi ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ładnie prezentuje się to co zostało z zamku, na zielonym wzniesieniu z wypełnioną wodą fosą.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiesz, że lubie takie zamki :)
    A te baszty przepiękne :)))

    OdpowiedzUsuń
  7. Ależ malownicze miejsce!!!Szkoda,że zamknięty,ale zawsze przynajmniej możecie zaplanować ponowne odwiedzenie zamku.

    OdpowiedzUsuń
  8. To w Międzyrzeczu są takie cuda? W tamtych rejonach byłam jedynie w MRU. Ale latem wybiorę się do Międzyrzecza na pewno! I liczę na to, że uda mi się wejść do zamku.

    OdpowiedzUsuń
  9. I ostatnie zdjęcie mi uzmysłowiło, że przeca ja tam byłam!!
    Przejazdem, w drodze powrotnej z Chałup via Szczecin;)
    Nieopodal jadłam w jakiejś knajpie obiad - akurat było wesele, mnie bolał ząb i pani dała mi 'coś miękkiego', na zapleczu:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Tam musi być pięknie latem, naprawdę imponujący ten zamek. Fajnie, że można z Tobą poznawać własny kraj:) W końcu nie wszędzie człowiek sam dotrze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Akurat nie sprawdziłas wczesniej ze bezie zamknięte ? No nic, moze następnym razem, bo wyglada to wszystko bardzo obiecująco z zewnatrz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat sprawdziłam i wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazywały, że będzie otwarte:) a tu taki psikus...Czasem się zdarza!

      Usuń
  12. Ładne miasto, moze tam kiedyś wrócicie, żeby obejrzeć resztę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. ...cudowne miasto, i cieszy mnie to, że zamek wreszcie doczekał się remontu:) Kiedy ja tam byłam, trwały jeszcze prace budowlane na linii murów.
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Szkoda że zamek był zamknięty. Nieduże miasteczko ale bardzo urokliwe. Kiedyś krążyłam między Mięzyrzeczem i Międzychodem , znam trochę tamte tereny ale zamku nie zwiedzalam . Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  15. Super są te zdjęcia z międzyrzeckiego Rynku ;)
    I jeszcze jedno zauważyłem... chyba najstarsi górale się wreszcie przebudzili?

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękny zamek. Taki klasyczny zamek, mógłby występować w baśniach. Mam na myśli jego architekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny zamek. Szkoda, że był zamknięty.
    Jak zwykle piękne, wiosenne zdjęcia.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Przez ryneczek przejeżdżałam rowerem w czasie swoje wyprawy północ-południe, ale bardziej skupiona byłam na rozkopanej obwodnicy i konieczności znalezienia drogi. Ale jeszcze kiedyś tam wrócę ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Szkoda, że zamek był zamknięty. Bardzo piękna okolica, to pewnie jeszcze tam wrócisz i następnym razem będziemy mogli zobaczyć dzięki Tobie zdjęcia z wnętrza zamku. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. U nas tak zawsze. Wszystko pozamykane nawet w okresie wakacyjnym. Rozumiem, że są kradzieże, ale kiedy można to zwiedzać? Nie dla ludzi, a szkoda!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kolejne urocze miejsce w którym nie miałam przyjemności być a mogę je zobaczyć dzięki Tobie :-) Zamek prezentuje się cudnie aż szkoda że był zamknięty :-(

    OdpowiedzUsuń
  22. Następnym razem będzie lepiej. Ciekawe miasteczko. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo ciekawe miejsce, byłam tam w zeszłym roku :)Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Wycieczka w to miejsce jeszcze przede mną. MRU chcę zobaczyć. Poza tym też miasto i okolice. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...