piątek, 13 marca 2015

Cedynia

Cedynia jest najdalej na zachód położonym miastem Polski. Troszkę historii, inaczej niż zwykle;)
Zaczynamy od cedyńskiego Placu Wolności. W centralnej części jest fontanna, a w niej trzy postacie stylizowane na średniowiecznych wojów.
Zaraz obok znajduje się budynek ratusza - powstał w połowie XIX wieku na miejscu dawnego z XVI wieku.
Bardzo chciałam odwiedzić Muzeum Regionalne oraz wejść na wieżę widokową, w tym celu zadzwoniłam, umówiłam się, przyjechaliśmy i co? wisiała kartka, nieczynne z powodu choroby:( 
A to już Kościół pw. Narodzenia NMP zbudowany na przełomie XIII i XIV wieku. Wieża pochodzi z 1893 roku.
I spacerem po Cedyni:
Mimo, że wiedzieliśmy, że na wieżę nie wejdziemy to spacerem udaliśmy się w jej stronę. Wieża widokowa zbudowana została w 1895 r. za rządów burmistrza Cedyni Ernesta Melchera. Wieża ma wysokość 14 metrów - jej wielkość i umiejscowienie na wzgórzu sprawia, że już z daleka ją dostrzegliśmy.
 I widok z wieży (niestety nie z góry wieży)
Czas udać się do Grodziska, które pochodzi z VI w. p.n.e.
W X-XII wieku gród posiadał drewniano-kamienno-ziemne wały. Jego wnętrze było zabudowane. Drewniane domy stały wzdłuż wału, w środku był niezabudowany plac.  Po grodzisku pozostało tylko wzniesienie, które góruje nad miastem. Przy wejściu na grodzisko ustawiono metalowy pomnik, składający się z dwóch mieczy wbitych w grunt, między którymi znajduje się tarcza z herbem miasta. Natomiast w centrum grodziska postawiono metalowy pomnik, przedstawiający cztery włócznie i miecze, na których znajdują się dwie tarcze z orłem piastowskim i współczesnym.
 I widok na miasto z tej strony:)
Będąc w Cedyni trzeba koniecznie udać się na Górę Czcibora, znajduje się ona około 4 km od miasta. Miejsce to upamiętnia dwie bitwy, jedną z 24 czerwca 972 roku, kiedy Mieszko I wraz z bratem Czciborem pokonali Hodona, i drugą - z marca i kwietnia 1945 roku - kiedy w krwawych starciach o hitlerowski przyczółek między Osinowem a Cedynią oraz przy forsowaniu Odry w okolicach Siekierek zginęło wielu żołnierzy Samodzielnej Brygady Moździerzy Wojska Polskiego i Armii Czerwonej.
Na Górze Czcibora odsłonięty został w 1972 roku "Pomnik Polskiego Zwycięstwa nad Odrą" upamiętniający 1000-lecie Bitwy Cedyńskiej. Pomnik przedstawia orła i wykonany został przez Czesława Wronka i Stanisława Biżka. Miejsce to jest niezłą atrakcją turystyczną, bowiem poza pomnikiem szczyt wzgórza stanowi punkt widokowy na dolinę Odry.
A mnie ten orzeł przypomina z daleka oczywiście Pomnik Czynu Polaków na Jasnych Błoniach w Szczecinie. Na szczyt góry prowadzą 270-stopniowe kamienne schody i warto tam się wdrapać, dla tych widoków:
Co roku podczas dni Cedyni organizowane są inscenizacje bitwy z 972 roku.
I jak Wam się podoba Cedynia? Szczęśliwego piątku 13-nastego:D

23 komentarze:

  1. Cedynia zawsze kojarzy mi się z bitwą z 972 roku, ale z tego , co widzę, to ponadto bardzo ciekawe miasto. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Podobnie jak Giga mam skojarzenia z bitwą, ale i odpytywaniem córki z historii:)(na jej własne życzenie;))
    Niestety na pewne rzeczy nie mamy wpływu i choroba może pokrzyżować plany;(

    OdpowiedzUsuń
  3. Podoba mi się ten kościół z dosztukowaną wieżą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cedynia sprawia wrażenie spokojnego i klimatycznego miasteczka, w dodatku jest pięknie usytuowana. Pytanie o Cedynię miałam na maturze z historii :). Szkoda, że nie udało Wam się wejść na wieżę bo Twoje kadry z wysokości zawsze mnie zachwycają :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ładne miasto. Podoba mi się wieża. Warto tu przyjechać ze względów historycznych :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Urokliwa - bardzo jest Cedynia. A dzięki Twojej relacji- jeszcze bardziej! Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  7. Spokojne ciche miasteczko, ale sporo w nim akcentów historycznych. Tak jak poprzedniczkom Cedynia kojarzy mi się z bitwą. No i widzimy sporo punktów związanych z tym wydarzeniem.Pięknie pokazane.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie byłam tam, ale jestem za Twoją sprawą!

    OdpowiedzUsuń
  9. Przez miasto tylko przejeżdżałam. Zajrzałam tylko do muzeum. Moim celem głównym była Góra Czcibora i oczywiście wieża z której rozciągały się piękne widoki :) Kiedyś pisałam o Cedyni tu...http://ulotnechwilki23.bloog.pl/id,339264335,title,Cedynia,index.html

    Bardzo dziękuje Ci za pokazanie tego czego nie widziałam :)

    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Małe i sympatyczne miasteczko, a ma tak wile do zaoferowania :) Niestety nie byłem, kiedyś tylko przejeżdżałem autokarem :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Tam w kazdym kierunku pod górke jest ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja jakoś nie mogę znaleźć tam swojego punkty zaczepiania... Owszem miasteczko historyczne, może i pięknie usytuowane, ale... no własnie jakieś ale mi się tu pląta...i sama nie wiem czemu.
    Może wszystko przez te dzikie historie ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie miałam okazji tam być . Trochę historii znam ze szkoły , Bitwa pod Cedynią była w programie nauczania. Pozdrawiam cieplutko - podziwiam Twoją chęć zwiedzania .

    OdpowiedzUsuń
  14. Z historii pamietam bodajże bitwę pod Cedynią ;)
    A na Twoich fotografiach zachwyca! :))))

    OdpowiedzUsuń
  15. Cedynia kojarzy mi się tylko z bitwą, ale teraz widzę współczesne miasto, które warto odwiedzić. Fajnie została połączona historia z teraźniejszością. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pominę fakt, że przepiękne ujęcia ;)
    Wchodząc na Twojego bloga,za każdym razem odbywam wycieczkę po ciekawych miejscach,nie wychodząc nawet z domu ;)
    A miejsce jak najbardziej urokliwe ;)
    pozdrawiam
    p.s obserwuję

    OdpowiedzUsuń
  17. Niczego sobie ta Cedynia. Ciekawe miejsce. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mierjsce znane mi z lekcji historii i nic ponadto.
    Uzupełniam zatem wiedzę;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Prześliczne miasteczko.
    Aguś, zdradź tajemnicę. Ja Ty to robisz, że w czasie podróży masz taką świetną pogodę.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie ode mnie zależy, mam czasem szczęście do pogody, a czasem nie:)

      Usuń
  20. Hasło: Cedynia, skojarzenie: bitwa. ;) To muzeum regionalne mnie zaciekawiło, szkoda, że było zamknięte.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...