niedziela, 8 marca 2015

Krzywy Las

Zabieram Was dziś do dziwnego, tajemniczego i wyjątkowego lasu. Znajduje się on w Nowym Czarnowie, nieopodal Elektrowni „Dolna Odra”. To właśnie tutaj rośnie wyjątkowa przyrodnicza osobliwość - Krzywy Las.
Krzywy Las to skupisko około 100 (choć czasem można przeczytać, że aż 400) zdeformowanych sosen rosnących na obszarze około 0,30 ha. Posadzono je najprawdopodobniej w 1934 roku.
Tuż nad ziemią pień zamiast rosnąć pionowo - skręca pod kątem 90° i wygina się szerokim łukiem ku górze. Wszystkie pnie wygięte są w kierunku północnym. Widok, jaki tworzą te drzewa jest niesamowity.
Dookoła tego miejsca rosną proste sosny, wygląda więc na to, że ktoś musiał się przyczynić do pokrzywienia tych drzew. Trudno jest dziś jednoznacznie wskazać na cel w jakim drzewa poddane zostały deformacji. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że nastąpiło to wskutek uszkodzeń mechanicznych. Może czołgi, które stacjonowały tu wiosną 1945 roku uszkodziły młode drzewka? A może to człowiek zdeformował pnie drzew w celu wykorzystania ich do budowy kadź, beczek, mebli lub innych przedmiotów? Tego się pewnie nigdy nie dowiemy, ale druga teoria jest bardziej prawdopodobna. Dziś Krzywy Las administracyjnie należy do Nadleśnictwa Gryfino, Leśnictwa Wełtyń. Drzewa zostały uznane za powierzchniowy pomnik przyrody.
Jak Wam mija niedziela? Dziś jest cudnie, ciepło i słonecznie! Pozdrawiam wiosennie:)

29 komentarzy:

  1. Niesamowite. Widziałem zdjęcia tych drzew wcześniej, ale za każdym razem gdy je widzę zastanawiają mnie od nowa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aura tajemniczości spowija ten las. Ciekawe co było powodem.
    Wyglądają nadzwyczajnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeju, jakie fajne! Nigdy takich nie widziałam! Ciekawe, jaka w końcu historia się za tym kryje...
    Pozdrawiam, miłego Dnia Kobiet! :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Niesamowite i mimo wszystko ciekawe z jakiego powodu tak te drzewa rosną.
    Niedziela słoneczna, trochę połaziłam z kijkami . Fajnie:)
    Miłego Święta Kobiet:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Również dużo czytałem o tych dziwnych drzewach. Weekend niestety przesiedziałem z bólem głowy. Lipa...

    OdpowiedzUsuń
  6. Super miejsce, super zdjęcia :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. O kurde, nieźle to wygląda :) Również pozdrawiam wiosennie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow! Rzeczywiście wygląda jakbyś specjalnie je pokrzywiła w Photoshopie :) Robi wrażenie. A swoją drogą jak to odkryłaś? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Photoshop nie był używany:) Już nie pamiętam jak to było dokładnie...Kiedyś byłam w księgarni tania książka czy jakoś tak i tam mi wpadł w oko artykuł na temat tego lasu, a potem o nim czytałam na necie, aż w końcu udało się zobaczyć go na żywo:) Również pozdrawiam!

      Usuń
    2. Świetny ten blog :) Łączy to co chyba najtrudniejsze: dokładność faktograficzną i własne, subiektywne spojrzenie...

      Usuń
  9. 400 77-letnich drzew kłania się północy. Nikt nie wie dlaczego. Pozostają różne domysły. Szkoda mi tych drzew, takie poskręcane... Niedziela i u mnie była słoneczna i ciepła więc dość długi spacerek odbyłam. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Co do ilości tych krzywych drzew nie ma rzetelnej informacji. Ja przeczytałam, że jest ich 400.

    "Ten widok przeraża i zachwyca. Na południe od Szczecina, w Nowym Czarnowie rośnie najbardziej tajemniczy las w Polsce. 400 wygiętych w dziwaczny sposób sosen wygląda tak jakby zostały żywcem przeniesione z horroru! Jaka siła sprawiła, że wyrosły te drzewa dziwolągi? Jesteśmy skazani tylko na domysły, bo nie żyje ani jeden z gajowych, którzy zasadzali 70 lat temu Krzywy Las. A badacze też nie potrafią znaleźć wytłumaczenia, co jest powodem wynaturzenia
    – Ludzie przyjeżdżają tu i kręcą głowami z niedowierzaniem - przyznaje Lidia Kmiecińska z Nadleśnictwa Gryfino. – Bo pnie sosen zamiast rosnąć pionowo skręcają pod kątem prostym i wyginają się szerokim łukiem ku górze. Wszystkie też pochylają się w kierunku północnym – dodaje."

    http://www.fakt.pl/Mroczna-tajemnica-krzywego-lasu,artykuly,109897,1.html

    OdpowiedzUsuń
  11. Zawsze chciałam tam jechać, ale mam pytanie. Czy drzewa są jakoś ogrodzone jako, że to pomnik przyrody czy można do nich podejść z bliska? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie są ogrodzone, można podejść, dotknąć, nawet usiąść:) Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  13. co za fikuśne drzewka :)

    pozdrawiam i zapraszam

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda to faktycznie tajemniczo :) Nigdy tam nie byłam, czasem widuje się podobne, pojedyncze drzewa, gdzieś tam ....

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda to niesamowicie i bardzo ciekawie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Faktycznie nietypowe są te drzewa i zastanawia mnie fakt porostu.
    NIedziela minęła jak szalona, nawet nie zdązyłam się nacieszyć weekendem było pięknie, a dziś popołudniem wieje że mowy nie ma o wyjściu z domu.
    Uściski!

    OdpowiedzUsuń
  17. W każdym razie są niesamowite! Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  18. Niesamowity las , trochę przerażający. Robi niezłe wrażenie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda to rewelacyjnie, chciałabym tam kiedyś trafić. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wybieram się tam jak sójka za morze. Niby nic takiego. Po prostu krzywe drzewka, a jednak chciałabym to zobaczyć na własne oczy, dotknąć. Nawet jeśli Krzywy Las jest dziełem rąk ludzkich.

    OdpowiedzUsuń
  21. Jejku niesamowite, w ogóle nie wiedziałam o jego istnieniu. Jak to warto czytać blogi:) Dzięki za pokazanie nowego miejsca. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam wiecznie nie po drodze, bo to niby blisko, a daleko. Czytałam o krzywym lesie wielokrotnie i chyba zaczęło mi powszednieć. Może na żywo emocje znowu drgną ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Skłaniam sie do wersji drugiej, pewnie jakby zyli miejscowi przedwojenni to ktoś by wiedział po co to.

    OdpowiedzUsuń
  24. Widziałam już u kogoś ten przedziwny las. Koniecznie muszę go zobaczyć .Robi świetne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Widziałam już te drzewa, one są niesamowite.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...