środa, 29 kwietnia 2015

most św. Jana w Kłodzku

Jak zobaczyłam most gotycki w Kłodzku to od razu pomyślałam o Moście Karola w Pradze.
Most św. Jana to zabytkowy kamienny most nad rzeką Młynówką, łączy ze sobą Wyspę Piasek i staromiejską część Kłodzka. Most na Młynówce jest najstarszym kamiennym mostem w Polsce i jednym z najstarszych w Europie Środkowej. Według XVII-wiecznego kronikarza Georga Promnitza most pochodzi z 1286 roku. W przeszłości na końcach mostu stały bramy mostowe- Górna (Staromiejska) o formie wieży w linii murów miejskich oraz Dolna (Piaskowa) – o charakterze niskiego budynku–rogatki. Rozebrano je w drugiej połowie XIX wieku. Most na Młynówce jest czteroprzęsłowym mostem łukowym, zbudowanym z łamanego kamienia, tylko narożniki przyczółków, łuków i masywnych podpór wzmacniane są ciosami. Całkowita jego długość to 52,2 m, szerokość ok. 4 m.

W 1655 roku ustawiono na moście pierwszą z sześciu ufundowanych przez mieszkańców Kłodzka i miejscową szlachtę, figurę wotywną: była to Pieta i tak oto rozpoczęło się dekorowanie mostu barokowymi figurami. Wspomniana Pieta umiejscowiona jest na zachodniej balustradzie mostu na największym, kaplicznym filarze i dodatkowym cokole. Wykonana została z piaskowca przez nieznanego artystę, a ufundowana przez ówczesnego starostę Kłodzka, hrabiego Jana Jerzego von Götzena i jego małżonkę
Rzeźba św. Wacława ustawiona została w XVIII wieku:
Święty Jan Nepomucen - fundatorem tej rzeźby był hrabia Franz von Götzen. Figury świętego najczęściej były ustawiane na mostach i miały chronić przed powodziami.
Święty Franciszek Ksawery. Posąg przedstawia patrona Kłodzka. Ufundowany został przez mieszkańców w 1714 roku jako wotum po zarazie jaka nawiedziła miasto. Świętemu towarzyszą trzej chorzy mężczyźni i Indianin trzymający tarczę z herbem Kłodzka. Rzeźba wykonana została ze słabego piaskowca dlatego przy kolejnej renowacji jaka miała miejsce w 1915 roku podjęto decyzje o zastąpieniu oryginału kopią. Pozostałości oryginału zostały umieszczone w muzeum.
Chrystus na krzyżu. Rzeźbę postawiono w miejsce, gdzie stał niegdyś drewniany krzyż.
Trójca Święta i ukoronowanie Najświętszej Marii Panny. Fundatorem był w 1714 roku Franciszek Ferdynand baron Fitschen, właściciel Gorzuchowa, którego herb i nazwisko zostały umieszczone na ozdobnym cokole.
I jeszcze ciekawostka. Jest jeszcze jedna nazwa mostu, choć rzadko używana, a mianowicie "most na jajach". Wzięła się stąd, iż chłopi z okolicznych wsi na czas budowy mostu musieli dostarczać do Kłodzka jaja. Przy bramie miasta stały kadzie, do których wbijano białka, mieszane potem z wapnem w zaprawę, zaś żółtka sprzedawano po halerzu za łyżkę, wzbogacając miejską kasę. No i na koniec parę zdjęć Kłodzka:

 Wyznanie z błędem ortograficznym:D
 Ratusz:
No i to byłoby tyle:) Do zobaczenia i fajnej majówki Wam życzę!

23 komentarze:

  1. Dokładnie tak mi też przypomina Pragę, choć widziałam tylko na zdjęciach, bo jeszcze nie byłam :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ wypiękniało! Byłam tam ponad 25 lat temu, było szaro i buro...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też miałam takie skojarzenia. Piękne miasto, a Ty nam przypomniałaś jego najciekawsze zaułki!

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja tam byłam!!!Uwielbiam te okolice!!!!Cudowne miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  5. {Piekne okolice, urocze miasto. Świetnie opowiedziałaś o moście.

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie - -skojarzenia z Mostem Praskim Karola :))
    Również udanej majówki Aga!! :)))))))

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzeczywiście most podobny:) Muszę się w końcu wybrać do Kłodzka, bo mam tak niedaleko...

    OdpowiedzUsuń
  8. Ładne miasto. Most ciekawy i figury na nim też. Interesujący opis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kłodzki most jest unikatem w Polsce...a swoim wyglądem przypomina ten w Pradze...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedyś bardzo dawno w nim byłam. Dzięki za przypomnienie i pozdrawiam !!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Praga to nie jest, ale Kłodzko jest naprawdę ciekawe.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Przechodziłam tym mostem i nawet nie zainteresowałam się wówczas jego historią. Jak dobrze, że w blogosferze są takie blogi, jak Twój i zawsze można się dowiedzieć czegoś ciekawego :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo urokliwe miasto :) Tylko te powodzie ...

    OdpowiedzUsuń
  14. Kolejna wspaniała podróż ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Racja, od razu przypominam sobie Pragę i Most Karola. Jest trochę podobnie. Tyle, że ten w Pradze widziałem, a tego, który pokazujesz jeszcze nie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękny most :)
    Super zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny most. Naprawdę urokliwe miejsce. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  18. Mnie również most skojarzył się z tym w Pradze. Ciekawe miejsce i widzę, że jest gdzie spacerować :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Rzeczywiście może tak się kojarzyć. Piękny gotyk, solidny, budzący zaufanie most.
    Warto tu przyjechać. Zabytkowe miasto :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Niestety, Sw Jan Nepomucen Klodzka od powodzi nie uchronil... :( Wierzyc mi sie nie chce, ze ten sklep obuwniczy na rogu ciagle istnieje, odkad pamietam to on tam byl, tam tez kupilam chyba moje najdrozsze w zyciu buty, wydalam na nie prawie cala wyplate :) Piekne zdjecia Klodzku zrobilas. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...