wtorek, 7 kwietnia 2015

Park Miniatur w Ropie

Ropa to wieś i gmina znajdująca się na terenie województwa małopolskiego w powiecie gorlickim. To właśnie tutaj znajduje się oryginalna atrakcja gminy - Park Miniatur. Jeśli myślicie, że pokażę Wam mini Wieżę Eiffla lub Wersal to niestety muszę Was zawieść. W tym parku znajduje się aż 30 obiektów architektury drewnianej Beskidu Niskiego.
Park powstał w lipcu 2012 roku. Znajduje się w centrum Ropy, naprzeciwko nowego kościoła, obok parkingu. Czynny jest całodobowo, mozna go zwiedzać samemu bądź z Przewodnikiem. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa. Miniatury są wykonane w skali 1:25 z drewna i metalu. Przedstawiają głównie polskie i słowackie kościoły, cerkwie, a także wiatraki czy zagrodę łemkowską z Łosia oraz zagrodę słowacką z okolic Bardejowa. Autorem miniaturowych cudeniek jest Janusz Kuliga.
Niestety pogoda nam nie dopisała. Zdjęcia były robione wczoraj, w drugi dzień świąt:) No to zapraszam na spacer po parku. Powiem Wam, że miejsce jest magiczne i nawet śnieg i wiatr mi nie przeszkadzał. Szkoda, że miniaturki są "w ziemi", a nie stoją na jakimś podwyższeniu, wandale zniszczyli parę tabliczek informacyjnych, brakuje też niektórych obiektów - zostały puste miejsca. Być może chwilowo gdzieś zimują? No, ale chodźmy!
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP - Hranicne

Cerkiew p.w. św. św. Kosmy i Damiana - Luków

Cerkiew pw. św. Łukasza Ewangelisty - Krive

 Cerkiew greckokatolicka pw. Opieki Bogurodzicy - Mikulasova

Budownictwo świeckie regionu górnego Szarysu

Budownictwo świeckie regionu górnego Szarysu

Budownictwo świeckie regionu górnego Szarysu

a tutaj brakuje miniaturki....

Cerkiew pw. św. Łukasza Ewangelisty - Trocany


Cerkiew pw. Najświętszej Opieki Bogurodzicy - Jedlinka

Zagroda łemkowska ze wsi Łosie

Cerkiew pw.Narodzenia Najświętszej Marii Panny - Łosie

Kuźnia, wiatrak turbinowy ze wsi Ropa

Cerkiew św. Łukasza Apostoła - Kunkowa

cerkiew św. Michała Archanioła - Friczka

Kościów p.w. św. Michała Archanioła - Ropa
I ostatnie spojrzenie na Park Miniatur w Ropie:

Mam nadzieję podoba Wam się ta atrakcja Ropy? Dziękuję za życzenia świąteczne! Pozdrawiam:)

21 komentarzy:

  1. Miniatury mi się podobają, ale to jak je pokazano, wysypany żwirek i plastikowe osłony miedzy trawą a kamyczkami, to jest po prostu porażka. Widać co się dzieje z osłonami , a na żwirku wyrasta trawa. Boję się, że miniatury za długo nie będą cieszyć zwiedzających park miniatur. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Troszkę niewyraźne przez ośnieżenie, ale pomysł przedni! ;))

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne te miniatury! Jakże inne od np. latarń morskich, które podziwiam w Dziwnowie i Niechorzu ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny pomysł z takimi parkami miniatur :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tego typu miejsca zawsze mi się podobają. Ale przyznam, że o tym parku słyszę po raz pierwszy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Najbardziej spodobał mi się drewniany kościółek pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Fajne miejsce szkoda, że jeszcze przykryte śniegiem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pomysłowy park , wszystko w jednym miejscu . Szczególnie latem bardzo atrakcyjny. Pozdrawiam !!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. ...rzeczywiście cudeńka, powiem więcej cudeńka przez duże C! :)
    Szkoda,że tak daleko...oj, szkoda!
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wiesz, u nas na kaszubach,tez jest taki park miniatur.Super sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny pomysł. Gdy słyszę park miniatur od razu mam w głowie obraz miniatur znanych budowli z całego świata. A tu tylko miniatury z naszego podwórka, przedni pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  11. Masz rację. Miniatury powinny stać na podwyższeniu. Widziałam je na jednym z blogów i miałam wrażenie, że zostaną rozdeptane.
    Byłam w tej miejscowości ale nie miałam pojęcia o tym parku.
    Pozdrawiam serdecznie:)*

    OdpowiedzUsuń
  12. I bardzo dobrze, że Park Miniatur w Ropie promuje architekturę drewnianą Beskidu Niskiego! Ale nabrałam" apetytu" po Twojej relacji, żeby to zobaczyć osobiście! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękny jest ten park miniatur, jednak niezbyt trafny sposób ekspozycji.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo dobry pomysł, żeby wyeksponować rodzime budownictwo drewniane :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Park z pomysłem, gorzej z utrzymaniem... Powinni coś z tym zrobić, żeby go odświeżyć, bo to naprawde ciekawe miejsce, o którym nie słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja nie jestem zawiedziona zupełnie! :) Właśnie bardzo dobrze, że są to miniatury pokazujące to, co nasze rodzime. To, co ukazuje naszą kulturę i oryginalną historię. A do miniatur - każdego rodzaju - mam ogromną słabość. Prawdziwy kunszt pokazania w małym formacie całości piękna oryginału :)

    Pozdrawiam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
  17. Te miniatury to takie naprawdę mini :). Myślę jednak, że gdyby te budowle były na jakimś podwyższeniu i trochę lepiej wyeksponowane to byłoby to z korzyścią dla Parku. No i mam tylko nadzieję, że warunki atmosferyczne nie zniszczą tych miniatur, bo przecież jak by spadło dużo śniegu to wszystko by było przykryte. Tak czy siak fajne miejsce a ja nigdy wcześniej o nim nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ale super miejsce :)
    Zdjęcia świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo dobrze, że w tym parku nie ma miniaturowych zabytków architektury światowej. W ostatnich latach namnożyło się tych parków i powoli zaczyna się to turystom nudzić. Dlatego dobrze, że nie w każdym jest to samo, że jest nacisk na promocję regionu. Bo jak znane przysłowie mówi: Cudze chwalicie, swego nie znacie. Może więc parki miniatur z takimi polskimi perełkami w końcu wyślą te wymowne słowa do lamusa.

    OdpowiedzUsuń
  20. Byłam w Ropie ok 35 lat temu, u koleżanki ze studiów. Wówczas to była inna wieś. Muszę się wybrać bo park miniatur piękne, a Marysię chętnie odwiedzę!

    OdpowiedzUsuń
  21. Nasze ulubione miejsce w Ropie ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...