piątek, 24 kwietnia 2015

spacer ulicami Jeleniej Góry

Dziś zapraszam Was na spacer po Jeleniej Górze. Przyjechaliśmy tutaj w celach towarzyskich, odwiedziliśmy moją ciocię i przyjaciółkę ze studiów. Oczywiście nie obyło się bez szwendania się po mieście! Idziemy. Na początek oglądamy Basztę i Bramę Wojanowską.
Baszta Wojanowska i przyległa do niej basteja, stanowiły średniowieczny kompleks obronny, przez którą wiodła droga do Wojanowa. Po zawaleniu się wieży w 1840 roku odbudowano ją w dzisiejszym kształcie umieszczając u góry zegar, całość przykrywając hełmem z latarnią. Brama Wojanowska stała u wylotu dzisiejszej ulicy Konopnickiej. Wyburzono ją w 1755 roku, Rok później ustawiono w tym miejscu barokową furtę bramną, spełniającą funkcje porządkowo - rogatkowe. Ozdobne kartusze na filarach przedstawiają herby: pruski, śląski i miejski. W 1869 roku bramę rozebrano i przeniesiono do koszar wojskowych. W 1998 roku, po renowacji wróciła w pobliże starego miejsca.
Tuż obok znajduje się Kaplica św. Anny - została umieszczona wewnątrz średniowiecznej bastei, gruntownie przebudowanej w 1514 roku.
Idziemy w stronę rynku:
A tam podcieniowane barokowe i rokokowe kamieniczki, które zostały wybudowane wokół ratusza w XVII i XVII wieku. Jest to jedyny na Dolnym Śląsku, częściowo zrekonstruowany typ zabudowy. Każda pierzeja nosiła własną nazwę oddającą jej charakter i przeznaczenie. Były tu podcienia sukienników, kuśnierzy, przędzarzy, powroźników i białoskórników. Zamieszkiwali je najbogatsi mieszczanie, kupcy, rzemieślnicy i kramarze. W trakcie rekonstrukcji w latach 1959 -69 wnętrze budynków gruntownie zmieniono. Na fasadach pozostawiono fragmenty dawnego, bogatego wystroju kamieniarskiego.
No jak rynek to musi być też ratusz:
Pierwsza zmianka o jeleniogórskim ratuszu pochodzi z 1361 roku. Budynek ten, jak i następny renesansowy niestety nie dotrwały do naszych czasów. Obecny klasycystyczny ratusz wzniesiono w latach 1744-1749. Około 1910 roku ratusz połączono galeryjką z sąsiednimi "siedmioma domami" kamienicami, które w średniowieczu mieściły m.in aptekę, garkuchnię i ławy chlebowe. Dziś ratusz jest siedzibą władz Jeleniej Góry.
Nie tylko Gdańsk ma swojego Neptuna, Jelenia Góra też go ma:) Fontanna wybudowana została w połowie XVIII wieku, symbolizuje szerokie kontakty handlowe miasta z cały światem. Pierwotnie znajdowała się w jednym z podmiejskich ogrodów, skąd na rynek trafiła w połowie XIX wieku. Twórcą rzeźby najprawdopodobniej jest Jerzy Leonard Weber.
I jeszcze parę zdjęć z rynku i okolic:

Na jeleniogórskim rynku, na fragmencie torów tuż przy ratuszu stoi czerwony tramwaj. Znajduje się tu od czerwca 2005 roku i ma przypominać, że Jelenia Góra, Cieplice, Sobieszów i Podgórzyn miały przez kilkadziesiąt lat komunikację tramwajową. Dziś tramwaj pełni rolę kiosku z pamiątkami, pocztówkami czy mapami.
Idziemy dalej, w ogóle po mieście chodzimy tam i z powrotem, pogoda piękna więc nie ma się co śpieszyć. A tu już jesteśmy na ulicy Bankowej:
I zmierzamy w kierunku Cerkwi Św. Św. Piotra i Pawła. Pierwszą katolicką kaplicę wzniesiono w tym miejscu w 1453 roku. Obecny kościół wybudowano w latach 1737-1738. Przejęty przez władze miejskie w 1925 roku pełnił rolę galerii.
Zauroczyła mnie ta kamienica:
A to już Byk porywający Europę:)
A my zmierzamy do Kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Jeleniej Górze. Kościół otacza rozległy park - to teren dawnego cmentarza, zamkniętego pod koniec XIX wieku. Pozostałością po nim jest 19 wspaniałych barokowych kaplic nagrobnych z lat 1716 - 1770. Stanowią dziś prawdziwy inikat, ponieważ posiadają bogaty późnobarokowy wystrój rzeźbiarki. Wznoszone były dla rodzin najbogatszych mieszczan jeleniogórskich. W latach 2010-2013 przeprowadzono gruntowną rewitalizację terenu cmentarza wraz z kaplicami.
Kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego jest największą świątynią w mieście. Kościół posiada 4020 miejsc siedzących, drugie tyle osób może stać. Wybudowany został w latach 1709 - 1718 na planie krzyża greckiego według projektu i pod kierownictwem Martina Frantza na wzór Kościoła św. Katarzyny w Sztokholmie. Jest największym z sześciu kościołów łaski na Śląsku. Wnętrze urządzone jest w stylu barokowym - musicie mi uwierzyć na słowo, kościół jest w środku przepiękny. Zdjęć nie będzie, nie chciałam przeszkadzać modlącym się ludziom.
Czas iść dalej:
Bazylika św. Erazma i św. Pankracego:
Baszta Grodzka powstała w XV wieku, jako jedna z 36 baszt wzmacniających mury miejskie. W XVIII wieku wraz ze wzniesioną w tym miejscu dobudówką pełniła funkcje mieszkalne.
A to już wieża zamkowa z XVI wieku. Wieża jest jedynym elementem dawnej Bramy Zamkowej strzegącym dostępu do miasta.
Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że na wieżę można wejść za darmo i nikt jej nie pilnuje. Ciągle jestem w szoku!
 A tu w dali Grzybek:
I koniec spaceru. Idziemy jeszcze na chwilę do domu poplotkować, pograć w "znikające zwierzątka", "kto pozmywa" (oczywiście graliśmy z córką przyjaciółki, to tak wyjaśniam od razu:D) i takie tam i powoli wracać do Krakowa:) Pozdrawiam serdecznie i życzę fajnego weekendu!

24 komentarze:

  1. Jelenią Górę odwiedziłam któregoś roku w maju. Właściwie jechaliśmy na weekend do Wojanowa i tak trochę po macoszemu, ale mimo wszytsko jednym okiem zerkłam i było to pozytywne zerknięcie.
    A wieża gratis?! Tak, mnie tez by zdziwiło w PL się płaci za każdą atrakcję turystyczną ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładne miasto i zmieniło się na plus, od czasu gdy je widziałam sporo lat temu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. ...zachwycona jestem Jelenią Górą :)
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Rok temu zobaczyłam Jelenią pierwszy raz w życiu. Odnalazłam rodzinę, zobaczyłam niemłodą już ciocię, więc się cieszę, że zdążyłam...Miasto mnie zauroczyło, jak również cała ta przepiękna kraina!

    OdpowiedzUsuń
  5. Moje miasto! :) Byłaś i się nie pochwaliaś, no~! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mogliby odnowić rynek...
    Część trasy spacerowej zaliczyłam jakoś tak w ubiegłym roku, ale pogode miałam nieciekawa, a w rynku nie byłam okropnie dawno, głupio przyznać, bo przecież przejazdem jestem kilkanaście, lub więcej, razy w roku.
    Swoją drogą, zawsze marzyłam, żeby mieszkać z górami przed nosem, ale wystarczyć mi musza krótkie pobyty weekendowe...

    OdpowiedzUsuń
  7. Wow, jaki fajny wpis! I zdjęcia super. Ładna ta Jelenia Góra, a widoki z wieży... Miodzio, w ostatnim zdjęciu się zakochałam ;)))
    Co do darmowych wejść - rzeczywiście rzadko spotykane, aby w tego typu przybytkach nie było żadnego strażnika i inkasenta w jednym. Fajnie tak :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze mówiąc spacerów po Jeleniej Górze mam dość na najbliższe stulecie. W trakcie pierwszej mojej wizyty, miasto jakoś nie podbiło mojego serca. Natomiast za drugim razem zawiodłam się całkowicie. Ale na szczęście to nie wina Jeleniej Góry. Na moje drugie wrażenie miało wpływ wiele czynników. Między innymi własne omyłki...

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś przejazdem byłam w Jeleniej i podobała się mi :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pamietam jak sie kiedys jeleniogorskim rynkiem zachwycalam, a teraz na dodatek jezcze wszystko tak wypieknialo. Bardzo ladne miasto.

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękne uliczki, niezwykłe zdjęcia! Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawy post. JG. poczyniła ogromne zmiany i to jest widoczne na Twoich zdjęciach. Natomiast wiele okolicznych miejscowości jeszcze chyba pamięta wojnę 👍
    Piękna robota 🙌

    OdpowiedzUsuń
  13. Byłam w Jeleniej Górze kilka lat temu latem. Zapamiętałam to miasto jako kolorowe, czyste i bardzo zadbane, co się potwierdza na Twoich zdjęciach :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jelenia jest bardzo ładnym miastem, byłam tam lata temu, ale do dzisiaj wspominam to miasto bardzo miło.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jelenia Góra to piękne miasto , spacer uliczkami to sama przyjemnośc. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jelenia Góra bardzo mi się podobała, a w piątek się tam wybieram. Dobrze wiedzieć, że za darmo jest wstęp na wieżę, to w wolnym czasie się tam wybiorę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nawet nie wiedziałam, że Jelenia Góra to takie fajne i klimatyczne miasto, z mnóstwem super ciekawych artystycznych detali. Narobiłaś mi smaka! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Kolejne bardzo ladne i ciekawe miejsce w ktorym mnie jeszcze nie bylo.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zawsze mi się te mostki łączące np. 2 kamienice kojarzą z Wenecją czy Barceloną, nie sądziłam, ze w Polsce też są takie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie wiedziałam, że aż tak piekna jest Jelenia Góra. Mam tak niedaleko, musze sie wybrac:)

    OdpowiedzUsuń
  21. To jedno z Polskich miast które bardzo chcę odwiedzić!

    OdpowiedzUsuń
  22. Odniosłam wrażenie, że Jelenia Góra jest bardzo kolorowa, a przy tym bardzo ładnie położona. Pozdrawiam :):)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...