środa, 13 maja 2015

i znowu tylko przejazdem...

Tym razem pokażę Wam kilka migawek ze Zbąszynia. Byłam tam naprawdę chwilkę i pojawiłam się dość nieoczekiwanie, planów nie było, a jednak kawałeczek, bo nawet nie kawałek miasta chciałabym Wam pokazać.
Zbąszyń to miasto położone wśród lasów nad Jeziorem Zbąszyńskim i rzeką Obrą. Jego centrum to prostokątny rynek wytyczony w czasie lokacji miasta w początkach XIV w. Najcenniejszą budowlą stojącą przy rynku jest kościół parafialny Najświętszej Maryi Panny Wniebowziętej zbudowany w latach 1779-1796.
A to już za kościołem:
Budynek dawnej szkoły ewangelickiej, teraz mieści się tutaj Muzeum Ziemi Zbąszyńskiej:
Kamienica "Pod Aniołami":
Powstała w początkowych latach XX wieku, a jej właścicielem był Aleksander Köhler - prowadził on w Zbąszyniu praktykę aptekarską. A dlaczego "pod Aniołami"? -  od wizerunków dwóch anielic zdobiących okno balkonowe.
A wiecie, że Zbąszyń to Region Kozła? Cytując Polskę Niezwykłą:
Kozioł, odmiana dud, to instrument używany w okolicach Zbąszynia, które z tego powodu bywają określane mianem Regionu Kozła. Do dzisiaj utrzymał się tutaj zwyczaj muzykowania na skomplikowanym instrumencie składającym się ze zbiornika powietrza (worka z koźlej skóry), mieszka służącego zwiększaniu ciśnienia w worku oraz dwóch piszczałek z lekkiego drewna: melodycznej i burdonowej (basowej). Kapele używające tych instrumentów spotykają się od 1974 r. w październiku lub listopadzie na imprezie regionalnej zwanej Biesiadą Koźlarską. Do tradycji nawiązuje rzeźba chłopaka grającego na koźle, która pojawiła się na zbąszyńskim rynku w 2006 r. Tutejsza szkoła muzyczna jako jedyna w Polsce prowadzi naukę gry na instrumentach ludowych. Od ponad 30 lat działa też orkiestra Szałamaje. Jej nazwa pochodzi od instrumentów używanych przez zespół, będących odmianą oboju, na których pięknie grają zbąszyńskie dziewczęta.
I na koniec:
Dziękuję za wszystkie komentarze i za Waszą obecność! Ściskam:)

18 komentarzy:

  1. Ech.. Te przejazdy.. Trafia się na piękne miejsca, che się zostać, ale niestety czas nie pozwala..

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie niespodziewane wizyty są najfajniejsze i zapadają w pamięć:)

    OdpowiedzUsuń
  3. I fajne te migawki :) Ciekawe czy rankiem byłaś czy później i w jakim dniu bo takie puste ulice. Dla zdjeć to fajna okazja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdjęcia były robione w sobotnie popołudnie:)

      Usuń
  4. Nieduże miasto, ale urocze.
    Dużo podróżujesz :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo urokliwie, choć przyznam, że zawsze śmieszyła mnie nazwa tego miasteczka;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jedno z ładniejszych miasteczek :) Z sentymentem wracam do niego, bo Zbąszyń odcisnął się na mapie mojej rodziny. Tu bowiem w latach 60 moja ciocia zdobywała pierwsze swoje doświadczenia jako nauczycielka...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Szybka wycieczka, ale jakże owocna:-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ze zdjeć wynika, że całkiem przyjemne miasteczko. Rozbawił mnie mural na garażu :) I magnolie przepiekne!

    OdpowiedzUsuń
  9. Takie mi sie to miasteczko rdzawo-ceglaste wydaje :)) Ale przez to bardzo ciepłe i przyjemne :)))

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak zawsze cudna wycieczka, piękne miejsca, fascynująca Twoja opowieść. A ja, jak zawsze zastanawiam się przy okazji, kim jesteś, co robisz, gdzie pracujesz, że tyle podróżujesz :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Też byłem tylko przejazdem. Mimo, że to była wycieczka rowerowa, nic nie pamiętam. Pewnie przejechałem kierując się na pobliskie jeziora. Szkoda, wygląda na małą, zadbaną miejscowość.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo fajna okolica, mi całkowicie nieznana :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne miasto. Mural na garażu jest świetny.
    Cudowne zdjęcia i moje ukochane magnolie.
    Pozdrawiam serdecznie: ♥ ♥

    OdpowiedzUsuń
  14. Zabrane miasteczko. Zachęca do przybycia swoim pięknem i skromnością. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie słyszałam wcześniej o Zbąszynie. Wydaje się być spokojnym miasteczkiem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Po dudach skojarzyłam, że to chyba Wlkp no i się nie pomyliłam. No proszzz, wyszła Ci wisienka na folkowym torcie :D :D Zaraz wkleję link do wpisu u się ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wpadłam by podziwiać zdjęcia z magnoliami.
    Miłej niedziel:)*

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...