czwartek, 27 sierpnia 2015

Łagów

Łagów to mała wioska o charakterze miejskim, znajduje się ona w województwie lubuskim. Jestem nią zauroczona, dlatego porywam Was na spacer! A tak nawiasem mówiąc, to z czym kojarzy się Wam Łagów? Bo mnie z najstarszym festiwalem filmowym w Polsce. Lubuskie Lato Filmowe jest wydarzeniem międzynarodowym, organizowanym corocznie od 1969 roku Jest to przegląd filmów fabularnych i dokumentalnych. Podczas festiwalu przyznawane są nagrody: Złote, Srebrne i Brązowe Grono. Kilkukrotnymi laureatami Lubuskiego Lata Filmowego są m.in. Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz czy Krzysztof Zanussi. No, ale chodźmy już! Pierwsze kroki skierowaliśmy w stronę średniowiecznego Zamku Joannitów, w którym to obecnie mieści się restauracja i hotel.
Podobno joannicki zamek, powstały w XIV w. został wybudowany na kamieniu obdarzonym niezwykłą mocą. W zamku i okolicy odczuwa się podobno energię o różnym stopniu nasilenia - od razu mówię, że nic nie czułam:D No, ale jak zamek to i wieża, a jak wieża to agulec musi tam wejść, nie ma to tamto!
A wiecie, że niegdyś przy wejściu do łagowskiego zamku stały dwa lwy. Gdy z zamku wychodziła kobieta będąca dziewicą, oba lwy na jej widok ryczały:D Dziś pozostała po nich tylko legenda, a same lwy zostały wywiezione do Poznania i można je spotkać przed poznańską filharmonią.
U samej góry roztacza się przepiękny widok na Jezioro Łagowskie oraz Jezioro Trześniowskie (Ciecz) Jezioro Trześniowskie jest dziesiątym jeziorem pod względem głębokości w Polsce. W najgłębszym miejscu głębokość wynosi aż 58,8 metrów. ldealnie nadaje się do nurkowania. W jeziorze znajduje się stroma ściana węglowa.
 A tutaj w dali wiadukt kolejowy:
 A tu już z góry widziana Brama Polska, która zwana też jest Bramą Poznańską:
 I Kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Czas zejść na dół:
A to już dziedziniec, niesamowity! Bardzo, ale to bardzo mnie się podobał:
Łagów posiadał niegdyś prawa miejskie - lata 1808-1932. Przez ponad 200 lat był uznawany za najmniejsze miasto państwa Pruskiego. Przed II wojną światową utracił status miasta. W latach 70-tych XX wieku Łagów został uznany za potencjalną miejscowość uzdrowiskową . Specyficzny klimat został uznany za leczniczy i stwarzał możliwość całorocznej kuracji dla osób nerwowo chorych, osłabionych i dzieci. Obecnie gmina stara się o ponowne nadanie statusu uzdrowiska. Być może kiedyś powstanie Łagów - Zdrój? Mój ulubiony budynek w Łagowie:
I znowu Brama Polska wzniesiona w XV wieku:
I niestety nieczynna Informacja Turystyczna:
A tuż obok Brama Marchijska zwana Bramą Niemiecką lub Bramą Berlińską - to właśnie nią wjeżdża się do miasta:
I z drugiej strony:
I jeszcze taka mała ciekawostka - Płonący Rycerz z Łagowa! Ukazuje się on wyłącznie mężczyznom podczas wiosennych i letnich burz. Jego postać pojawia się w czarnej zbroi w otoczeniu ognia. A kim on jest? To Andrzej von Schlieben pierwszy joannicki zakonnik, który złamał śluby i się ożenił.
Łagowski amfiteatr został wybudowany w 1969 r. tuż pod murami Zamku Joannitów. Akurat odbywała się tam próba zespołu, którego nie znam.

Przesmyk między jeziorami. Tutaj Tworzyły się korki, choć tego na zdjęciu nie widać...ciągle jakieś łódki, rowerki wodne i kajaki
A tu wchodzimy na teren Rezerwatu Przyrody nad Jeziorem Trześniowskim:
A to już zabytkowy cmentarz ewangelicki - znajduje się na wzgórzu Sokolej Góry. Nekropolia funkcjonowała do końca II wojny światowej. Cmentarz jest mocno zaniedbany, stoi tam mnóstwo dość ciekawych nagrobków.
I znowu w okolicach jeziora:
I kolejny raz zamek:)
Ostatnim punktem naszej wyprawy jest zabytkowy wiadukt kolejowy.
Został zbudowany na trasie Toporów - Międzyrzecze w 1909 roku.  
Do wybudowania 40-sto metrowego mostu o wysokości 25 metrów wykorzystano cegłę i granit.
Takimi oto schodami można tam wejść:
I już na górze:
Na początku tego postu zabrałam Was na zamek, to i widokiem właśnie na zamek skończymy naszą przygodę z Łagowem:)
Pozdrawiam, paaaaaa

27 komentarzy:

  1. Uroczy ten zameczek! Bardzo mi się podoba! Pozdrawiam i zapraszam do siebie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniała miejscowoś. Nie byłam,ale z Tobą zwiedziłam :). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze wiedzieć , że jest takie urocze miejsce. Pozdrawiam serdecznie !!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam w Łagowie i podziwiałam to urocze miasteczko. Nie widziałam krajobrazu z góry, bo na wieży nie byłam, więc dziękuję za te widoki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niesamowite widoki, a ten dziedziniec po prostu mnie zauroczył!

    OdpowiedzUsuń
  6. Zjawiskowe miejsce. Bardzo dziękuję za uroczy spacer.
    Miłego weekendu:)*

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię małe miejscowości. Ciekawe miejsca, zatem warto wybrać się do Łagowa. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. O Lubuskim Festiwali gdzieś czytałam, ale nie pamietałam, że to w Łagowie. Ładna miejscowość :) Moze kiedyś uda się im zostać uzdrowiskiem ....

    OdpowiedzUsuń
  9. A może te lwy straciły już pracę!
    W budynku głównym AGH-u stoi Staszic z otwartą księgą. Powiadają, że jak dziewica skończy AGH, to kartka w książce się przewróci...
    A jednak ciągle ta sama strona:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. W Łagowie byłam wiele lat temu, w ulewie. Zapamiętałam jedynie masywna bryłę zamku. Twoje zdjęcia pokazują, że czas powtórzyć wizytę! Gui pewnie chętnie obejrzy wiadukt!

    OdpowiedzUsuń
  11. Zamek jest najciekawszym miejscem tego miasta. Piękne widoki z wieży.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Trzeba wiedzieć, że Łagów został ochrzczony "Perłą Ziemi Lubuskiej" i w istocie nią jest :)
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Łagów prezentuje się całkiem przyjemnie. Małe, klimatyczne miasteczko. Uwielbiam stare kamienne mosty i ten w Łagowie też jest niczego sobie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Jest co oglądać i wszystko w jednym poście. Nie bez powodu mówi się o Łagowie. Piękne miasto.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Faktycznie miejscowość niewielka a zabytkami i ciekawymi budowlami mogłaby obdzielić kilka miast. I w dodatku jest pięknie położna, otoczona wodą i zielenią. Niesamowite miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  16. Aga! Ty to zawsze znajdziesz jakieś ciekawe miejsce w Polsce! :)))

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak mnie to miasto zachwyciło, gdy pierwszy raz je zobaczyłem. Prawdziwa perełka pośród naszych zamków, niezwykle malowniczo położony na przesmyku pomiędzy dwoma jeziorami. Wspaniale przybliżyłaś nam tę miejscowość, a zdjęciami obudziłaś miłe wspomnienia.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łagów jest wsią nie ma praw miejskich. Mieszkam tu i kocham to miejsce:))Pozdrawiam!

      Usuń
  18. Już tyle razy się tam wybieram i jeszcze się nie udało. Bardzo zachęcający post.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękna jest ta nasza Polska :) ciekawie wszystko pokazujesz. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawe miejsce, a wcześniej o nim nie słyszałam. Widzę, że można tam fajnie spędzić czas, bo jest co oglądać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kiedyś do Łagowa miałam " rzut beretem " uwierz, nigdy tam nie byłam i nawet nie przypuszczałam, że dzięki Tobie, będzie mi dane go zobaczyć. Uściski :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Łagów, to rodzinne strony rodziców mojego M. Dużo nasłuchałam się na temat tej miejscowości.:)
    Przeczytałam post z wielkim zainteresowaniem. Świetne zdjęcia.
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  23. Zauroczyło mnie to miejsce. Muszę tam kiedyś pojechać.

    OdpowiedzUsuń
  24. Chetnie bym tam zamieszkala, bardzo przyjemnie, a do tego i woda i las. Dzieki za wycieczke.

    OdpowiedzUsuń
  25. Chyba nigdy nie słyszałam o Łagowie, a okazuje się, że to całkiem ciekawa miejscowość. Zapisuję do podróżniczych planów, chociażby dla samego wiaduktu :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcenie chwili na umieszczenie komentarza :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...